Uitdagend klimaat

Zuivelsector Polen gouden kans voor investeerders

19 Februari 2014 - Redactie Boerenbusiness

De zuivelsector van Polen, de vijfde zuivelproducent van Europa, biedt volgens de Rabobank goede kansen om te investeren. Die kansen zijn er echter alleen wanneer er diverse problemen overwonnen worden. Zo hebben Polen bijvoorbeeld een natuurlijke aversie tegen buitenlandse bedrijven, aldus de Rabobank in het rapport "Method crucial when unlocking Poland"s dairy potential".

Onofficieel is Polen de nummer vier zuivelproducent van Europa, zo claimt de bank. Echter niet alle melk komt bij verwerkers terecht. Met name in het zuiden van het land zijn er veel families die een tot twee koeien hebben en alleen produceren voor de eigen consumptie. Zo kwam de melkproductie over 2012 uit op 9,8 miljoen ton, maar lag de onofficiële productie op een geschatte 12 miljoen ton.

De verwachting van de Rabobank is dat steeds meer melk in het officiële circuit terecht gaat komen. Daarnaast gaat na 2015 de melkproductie op de grotere bedrijven toenemen. Alles bij elkaar houdt de Nederlandse bank er rekening mee dat de melkaanvoer van 2015 tot 2020 met 10 procent gaat toenemen. De lagere melkprijs die de Poolse veehouders ontvangen, welke 12 procent onder het Europese gemiddelde ligt, doet daar niets aan af door de lagere kostprijs.

De groeipotentie van de melkaanvoer in het land noemt de bank als een sterke plus, maar ook de consumptie zorgt voor een solide basis. Waar andere landen de extra melk over de grens moeten afzetten kan de consumptie van zuivelproducten in Polen nog verder toenemen. Er hoeft dus niet alleen gezocht worden naar afzet over de grens, maar er kan ook gekeken worden na afzet binnen het land.

Daarmee klinkt het land als de gouden kip voor investeerders, maar dat is het niet. Alleen degene die van een uitdaging houden kunnen er terecht. Zo kent Polen een van de laagste grondprijzen van Europa. Over 2011 kostte een hectare grond daar 4.900 euro per hectare, pacht kostte 174 euro per hectare. Alleen willen eigenaren van grond deze niet verkopen. Zelfs wanneer ze die niet gebruiken dient het als een verzekering om op terug te vallen bij baanverlies.

Voor verwerkers spelen er twee andere zaken mee. Zo is het bijvoorbeeld uitermate lastig om aan melk te komen. Vaak hebben melkveehouders levenslange leveringscontracten tegen een vaste prijs aan coöperaties. Iets waar ze zich beter bij voelen dan een maandelijks wisselende prijs.

Vervolgens moet er bij de afzet op gelet worden dat alles wel Pools oogt. De Polen hebben een natuurlijke aversie tegen alles wat buitenlands is. Feitelijk maakt een bedrijf alleen een kans wanneer deze een gevestigd bedrijf overneemt of gaat samenwerken.

Worden alle obstakels overwonnen dan biedt het land goede kansen. Een van de bedrijven die bijvoorbeeld actief is in Polen is Danone.

Melkproductie_Polen.JPG

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden