Het Ierse Glanbia slaagde er dankzij de afdeling sportvoeding in over 2013 groene cijfers neer te zetten. Een steeds kleiner aandeel van de omzet haalt het bedrijf uit consumentenproducten. Over 2013 is dat maar goed ook, want hier daalde de winst met 29,1 procent.
Glanbia heeft zijn resultaten van 2014 bekend gemaakt. De onderneming heeft drie belangrijke poten: sportvoeding, leverancier van ingrediënten aan bedrijven onderling (Global Ingrediënt) en fabrikant van zuivelproducten voor consumenten (Dairy Ireland).
Glanbia laat weten dat het inkomen voor belastingen over 2013 uitgekomen is op 2.382 miljoen euro, 7,7 procent boven het inkomen van 2012. De groei was met name te danken aan sportvoeding. Deze divisie was goed voor een inkomen van 70,6 miljoen euro voor belastingen, een plus van 23,2 procent in vergelijking met 2012.
De inkomsten van Global Ingrediënt namen met 4 procent toe tot 102 miljoen euro, terwijl de inkomsten van Dairy Ireland met 29,1 procent afnamen om uit te komen op een bescheiden 15,1 miljoen euro.
"Global Performance Nutrition slaagde er opnieuw in om een groeicijfer neer te zetten wat boven het gemiddelde van 2013 lag. Ook wisten we ons aandeel in de VS verder uit te breiden. Dit gebeurde tegen een achtergrond van zware concurrentie en bewijst de aantrekkingskracht van onze merken. We profiteren tevens van ons focus op specialproducten in internet sportvoeding. Dit zijn de snelst groeiende segmenten in de markt."
Glanbia is door de overname van Nutramino vandaag de dag actief in negentien landen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.