Dankzij babyvoeding en sport

Dubbele groeicijfers blijven op weimarkt

29 Augustus 2014 - Redactie Boerenbusiness - 1 reactie

Ondanks de toestand van de wereldeconomie laten de groeicijfers van wei en lactose zowel qua volume als qua prijs veel betere cijfers zien dan de algehele markt voor voedsel en voedselingrediënten, zo blijkt uit het Wei Boek 2014, samengesteld door 3A Business Consulting.

"Het is verleidelijk om te zeggen dat de vraag naar wei en lactose blijft groeien ondanks de matige resultaten van de wereldeconomie", zegt Tage Affertsholt, partner van 3A Business Consulting.

Voor de periode 2014-2017 is de prognose dat de wei-industrie de vraag weet bij te houden. Dit door de grote investeringen die de laatste jaren door de industrie gedaan zijn in capaciteit en technologie en door een betere benutting van het beschikbare materiaal. "Het is niet de verwachting dat vraag en aanbod erg uit balans gaan zijn, echter door de recente volatiliteit kan er wat turbulentie verwacht worden en met name voor de ingrediënten waar grote sommen geld in geïnvesteerd zijn", zegt  Affertsholt.

Weipoeder en eiwit vertegenwoordigen over 2013 een markt met een waarde van 9,8 miljard Amerikaanse dollar, een plus van 36 procent in vergelijking met 2011. De schatting is dat de markt tegen 2017 een waarde van 11,7 miljard dollar gaat bereiken. Het correspondeert met een contante prijstoename van 4 procent. Lactose, medische lactose en permeaat vertegenwoordigden over 2013 een waarde van 2,3 miljard dollar en pakt tot 2017 door tot 2,8 miljard dollar. Als het groeicijfer uitkomt wordt een groei van 5 procent per jaar gehaald. 

De grote spelers in de industrie voor wei- en lactose-ingrediënten zijn de grote zuivel- kaasbedrijven in de wereld zoals Lactalis, FrieslandCampina, Fonterra, Arla Foods, Saputo, Glanbia, Murray Goulburn, DMK, Leprino, Agropur, Sachsenmilch, Bongrain, Sodiaal en Hilmar. Daarnaast spelen op de wereldmarkt gespecialiseerde bedrijven zoals Milk Specialities Global, Meggle, Milei, Volca, Carbery, Dairygold en Davisco een even belangrijke rol.

Werelds grootste zuivelbedrijven Danone en Nestlé zijn zelden producenten. Maar ze zijn wel grote eindgebruikers van lactose en wei die ingezet worden voor de productie van babyvoeding. Maar ook bedrijven zoals Coca Cola begeven zich op het speelveld en zetten wei in voor de aanvulling van frisdrank. "Het aanvullen van drinken met wei is een wereldwijde megatrend die goed nieuws is voor de wei-industrie", zegt Affertsholt.

Binnen de weimarkt worden verschillende trends gezien. Zo laten de hoogwaardige producten- WPC80, isolaten en hydrolysates- dubbele groeicijfers zien, terwijl de groei van weipoeder en laagwaardige producten stagneert. Babyvoeding, sport en klinische producten blijven de motoren van de markt. Een andere trend is de verdergaande consolidatie in de sector zoals de overname van Davisco door Agropur en de strategische samenwerkingen die Fonterra in Europa aan gaat.

De belangrijkste producenten van weiproducten blijven de EU-28 en de VS. Azië is in rap tempo de hoogste plaats bij de vraag naar lactose en permeaat aan het naderen. Ook voor de periode 2014-2017 gaat de Aziatische regio inclusief China de grootste toename neerzetten. In de VS wordt de grootste productiegroei neergezet.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Meer over

lactosewei
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden