Rendement pak melk omhoog

Supermarkt verdient niets aan zuivelproducten

10 Oktober 2014 - Redactie Boerenbusiness

Over de melkprijs is altijd alles bekend. Maar wat leveren zuivelproducten nu daadwerkelijk op voor supermarkten? En hoe valt dit rendement voor supermarkten te verhogen? Daarop gaf Henk Hollak, directeur van Jumbo Hollak in Zelhem, antwoord op het symposium Ondernemen in 3D in Varsseveld.

Het rendement van supermarkten stond vorig jaar onder druk. Hollak heeft hier diverse redenen voor. Aan de interne kant heeft de supermarkt te maken met stijgende loonkosten, toenemende regelgeving vanuit HACCP en strenge eisen rondom voedselveiligheid, wat betekent dat steeds meer producten eerst getest moeten worden in het laboratorium.

-0,08

procent

rendement haalt supermarkt uit merkzuivel

Vanuit de externe zijde hebben consumenten minder te besteden. Ook wordt verwacht dat supermarkten 5 tot 10 procent van het marktaandeel verliezen door de opkomende online verkopen. Overige externe redenen van het afgenomen rendement zijn aankopen over de grens, een toenemend aantal concurrerende vestigingen, de Russische boycot en actiegroepen zoals Wakker Dier.

Waar supermarkten het zeker niet van moeten hebben zijn zuivelproducten, zo stelt Hollak. 'Een supermarkt verdiend slechts 20 procent brutomarge op zuivelproducten, zodra vervolgens de fee, btw, loonkosten, afschrijving en vaste kosten worden meegenomen in de berekening voor 2013 komt het rendement op zuivelproducten uit -0,08 procent.' Door de melkveehouders in de zaal werd hier vol ongeloof op gereageerd, ze konden zich niet voorstellen dat een supermarkt niet verdiend op zuivel aangezien de melkveehouder maximaal 40 cent voor een kg melk ontvangt.

Dit betekent dus dat een supermarkt niets verdiend aan de verkoop van zuivel, beweert Hollak. Dit geldt niet voor huismerken: bij huismerken verdiend een supermarkt 45 procent brutomarge, waardoor hier wel een positief rendement uit wordt uitgehaald.

Hollak ziet echter wel mogelijkheden om meer rendement te maken op melk. Allereerst door marktbreed de prijzen voor zuivel te verhogen. Dit moet wel in samenhang met de politiek en de vraag is hoe de consument hierop reageert. Een meer voor de hand liggende oplossing is om het aantal verkopen per locatie toe te laten nemen. Op deze wijze moeten de vaste kosten worden gedrukt.
 

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden