Ondanks het gure economische klimaat en negatieve invloeden van de wisselkoersschommelingen in de eerste drie kwartalen van dit jaar, slaagde de Zwitserse voedingsmiddelengigant Nestlé erin 4,5 procent groei van de verkopen neer te zetten. Wereldwijd zette het bedrijf 66,2 miljard Zwitserse franken om, ongeveer 55 miljard euro. De helft van de toename betreft meer verkopen, de andere helft komt door de doorgevoerde prijsverhogingen.
Nestlé meldt groei in alle regio’s. Uit de cijfers blijkt duidelijk hoe belangrijk opkomende economieën zoals China zijn. Waar het bedrijf in de ontwikkelde landen een omzetstijging van 0,5 procent behaalde, was de toename in opkomende economieën maar liefst 9,5 procent.
Van de ontwikkelde regio’s van de wereld is de stijging van het resultaat in Europa het laagst, met een toename van 1,4 procent. Dat verbaast niet gegeven het feit dat de economische groei in de eurozone nauwelijks van de grond komt. Belangrijke landen van de muntunie hebben het zeer lastig. Italië zit in een nieuwe recessie, de Franse economie stagneert en de Duitse economie is van de zomer gekrompen. De vooruitzichten zijn ook niet bepaald gunstig. Nestlé meldt dat vooral het aanpassen van de prijzen, lees prijsverhogingen doorvoeren, zeer lastig is in Europa.
In een economische omgeving zoals net geschetst verbaast dat niet. Prijsverhogingen kunnen klanten juist wegjagen. Dat zelfs grote bedrijven als Nestlé de prijzen maar moeilijk kunnen verhogen in Europa geeft aan dat het gevaar van deflatie, waar de Europese Centrale Bank als de dood voor is, reëel is.
De doelstelling voor het hele jaar 2014 was een groei van 5 procent realiseren. Op basis van de prestaties in de eerste negen maanden van dit jaar ziet Nestlé geen aanleiding die doelstelling aan te passen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.