De voercoöperaties Boerenbond Deurne en Isidorus-Nederpeel bereiden een fusie voor. Hierdoor ontstaat een bedrijf met een jaarlijkse productie van circa 700.000 ton mengvoer en een jaaromzet van ongeveer 400 miljoen euro. Dit hebben de coöperaties vrijdag in een gezamenlijke verklaring bekendgemaakt.
Naar voeders zijn de beide bedrijven actief in de handel van enkelvoudige grondstoffen, verzekeringen en retail. Het voorgenomen fusiebesluit is goedgekeurd door beide besturen en wordt voorgelegd aan de Algemene Ledenvergadering van beide coöperaties en gemeld worden bij de Autoriteit Consument en Markt, zo melden Boerenbond Deurne en Isidorus.
De fusie is een reactie op de snel veranderende mengvoermark. Boerenbond Deurne en Isidorus hebben beide een marktpositie in Zuid-Nederland, waarbij het klantenbestand complementair is aan elkaar. De beide bedrijven beogen met de fusie het marktaandeel in Zuid-Nederland te gaan vergroten.
Het fusiebedrijf, waarvan de naam nog niet bekend is gemaakt, legt de lat hoog. Het doel van de nieuwe coöperatie is namelijk het hoogste rendement op het boerenerf. Dat moet worden bereikt via de meest efficiënte productie van kwalitatief hoogwaardig mengvoer, het beste voer- en voedingsadvies én een efficiënte in- en verkoop van enkelvoudige grondstoffen. De organisatie is actief in rundvee, varkens, legpluimvee en geiten.
In de nieuw te vormen coöperatie komt een Raad van Commissarissen van negen personen met Jos Mans (nu Isidorus) als voorzitter. Het vicevoorzitterschap wordt ingevuld door Geert van Bussel (nu Boerenbond Deurne). Tevens komt er een ledenraad van circa dertig personen. De coöperatie wordt geleid door Dick Kroot, nu algemeen directeur van Boerenbond Deurne. Joost Noyens, algemeen directeur Isidorus, wordt directeur van de kernactiviteit business unit Voeders. De business unit Bracofeed (grondstoffenhandel) wordt geleid door Frans Looman (Boerenbond Deurne).
De verzekeringskantoren Zuiderhuis | Isidorus en Eveas (Boerenbond Deurne) worden in de voorgenomen fusie een aparte business unit voor verzekeringen. Ook de andere retail activiteiten (uitgeverij, winkels en tankstations) vormen een aparte business unit.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.