Naarmate voedselketens langer en complexer worden, neemt het risico op ongelukken toe. Daarnaast drijft schaarste de opkomst van fraude. Dat stelt PwC in een nieuwe publicatie over voedselveiligheid en voedselintegriteit.
Volgens PwC schaden deze ontwikkelingen het geloof in producenten, verwerkers, retailers en overheden. Ook leidt het tot forse economische schade. Volgens PwC vraagt de aard van hedendaagse mondiale en complexe toeleveringsketens om acties die de traceerbaarheid en transparantie in de voedselketen verhogen.
Volgens PwC-partner Hans Schoolderman is aandacht voor veilig en integer voedsel hard nodig. ‘Van melamine in babymelk en genetisch gemodificeerde vervuilde gewassen tot vervalste wijn en incorrecte etikettering, de voedingsmiddelenindustrie wordt als nooit tevoren uitgedaagd. Het vertrouwen in voeding is gedestabiliseerd en om die reden willen consumenten meer weten over de voeding die ze zelf en hun kinderen eten. Hun vertrouwen is niet langer vanzelfsprekend.’
Volgens de WHO sterven er wereldwijd jaarlijks 2,2 miljoen mensen aan de gevolgen van ziektes veroorzaakt door besmette levensmiddelen. De WHO becijferde de economische schade door de EHEC-crisis in 2011 op totaal ruim 1,5 miljard dollar. Driekwart van de voedselbedrijven heeft jaarlijks met een terugroepactie van voedsel te maken. In Nederland zijn consumenten opgeschrikt door onder meer paardenvleesfraude en een grote eierfraudezaak.
Schoolderman: ‘Het zijn echt niet alleen kleine en onervaren bedrijven of opkomende economieën die kwetsbaar zijn. Voedselketens – het proces van boerderij tot bord – worden alsmaar langer en complexer.’ Een andere uitdaging is de groeiende wereldbevolking. In 2050 zal wereldwijd 70 procent meer voedselproductie nodig zijn. ‘Hoe voeden we al deze mensen in de wetenschap dat voedingsmiddelen schaarser worden. Van schaarste weten we bovendien dat het fraude in de hand werkt.’
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.