In Nederland kende wel al een premie voor weidemelk, maar in Nieuw-Zeeland maakt Synlait bekend hier ook mee te willen beginnen. Ze passen dit weliswaar niet toe op de complete melkplas, maar toch is het opmerkelijk voor een Nieuw-Zeelands bedrijf. Dit omdat het Nieuw-Zeelandse systeem in hoofdzaak gebaseerd is op weidegang.
Melkveehouders die melk leveren aan Synlait kunnen 0,25 NZ dollar meer voor de melk krijgen wanneer ze de dieren alleen gras voeren. De melk is bestemd voor een nicheproduct voor de Amerikaanse markt, zo maakt het bedrijf bekend.
In totaal kunnen er 25 melkveehouders meedoen aan deze pool, waarvan de melk naar de Munchkin 'alleen gras' producten gaat. Verboden hierbij zijn ligboxenstallen, het voeren van graanproducten of het voeren van andere aanvullende voeders. Dit wordt meteen het eerste product wat het Nieuw-Zeelandse bedrijf in de VS gaat afzetten.
De premie is bedoeld om melkveehouders te compenseren voor het gebrek aan alternatieven. Dat gezegd hebbende staat het bedrijf melkveehouders wel toe om de dieren te laten grazen in velden met gewas, zoals biet.
Synlait ziet de toevoeging van de VS aan zijn afzetgebied als een belangrijke stap. Waarschijnlijk kan het bedrijf wel al zijn producten kwijt in China, maar dat wil het bedrijf niet. Maximaal 25 tot 30 procent van de producten mag in China afgezet worden.
Het Nieuw-Zeelandse bedrijf heeft met de samenwerking met Munckin meteen een goede partner te pakken. Het is de grootste leverancier van babyvoeding in de VS, zo claimt Stuff.co, welke mikt op een omzet van 300 miljoen Amerikaanse dollar over 2015.
Het 'alleen gras' product moet gaan dienen als een kwalitatief hoogwaardig product wat de voordelen van grasmelk optimaal benut. In de VS, waar 90 procent van de koeien, niet buiten komt kan het een gat in de markt zijn. Wel hangt er een prijskaartje aan, want de VS hanteert een importtarief van 17,5 procent.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.