Na de uitbreidingen van de laatste jaren hebben Nederlandse melkveehouders dit jaar minder zin in het expanderen van hun melkveestallen. Ook de huidige melkprijzen en de sombere perspectieven op de melkmarkt spelen hierbij uiteraard een rol. Desondanks heeft 23,5 procent van de Nederlandse melkveehouders nog plannen om de bedrijfsactiviteiten uit te breiden.
Dit is een daling ten opzichte van 2014, toen nog 26,0 procent aangaf uitbreidingsplannen te hebben, zo blijkt uit onderzoek van AgriDirect. Hiermee is het laagste niveau in de uitbreidingsplannen bereikt sinds het onderzoeksbureau deze meting uitvoert. Het onderzoek bestaat uit een jaarlijkse telefonische inventarisatie onder Nederlandse melkveehouder, waarbij in de periode april tot en met juli beantwoordden ruim 8.000 melkveehouders met minimaal 50 koeien vragen beantwoorden over hun toekomst- en investeringsplannen.
Naast het laagste percentage uitbreidingsplannen, wordt eveneens het laagste percentage investeringsplannen in melkapparatuur gemeten. Dit jaar is 8,7 procent van de melkveehouders van plan om nieuwe melkapparatuur aan te schaffen. In 2014 lag dit percentage op 10,7 procent. Dit is een halvering van het percentage investeringsplannen in melkapparatuur ten opzichte van het jaar 2008.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.