Duurzaamheid mag geen middel worden om de vrije handel in zuivel tussen de Europese lidstaten te dwarsbomen. Dat schrijft de Europese Zuivelorganisatie (EDA). Ook benadrukt de organisatie dat er voorkomen moet worden dat er te grote verschillen tussen het beleid in de diverse landen ontstaan. Een voortdurende uitdaging voor de zuivelsector is hier de omschakeling van een product georiënteerde strategie naar een servicegerichte strategie.
De zuivelsector in Europa steekt steeds meer energie in het sluiten van de kringloop. Met meer dan 700.000 melkveebedrijven verspreid over Europa is de sector dan ook ruim vertegenwoordigd op het platteland. Hierbij geeft het EDA aan dat het in veel gebieden in Europa de enige tak van sport in de agrarische sector is waar geld mee verdiend kan worden.
Het Europese landschap wordt dan ook in hoofdzaak gevormd door grasland. Door de grote rol die zuivel speelt is de sector zich bewust van het belang en de noodzaak om de kringloop verder te verbeteren. Onderwerpen zijn hier: ecologische voetafdruk, energie, water, afval, valorisatie van secundaire grondstoffen en recyclen.
Maar volgens het EDA gaat duurzaamheid nog verder. In deze context worden ook dierwelzijn in de sociale en ethische context genoemd. Dit laatste is niet meegenomen in Europese regelgeving. Hier ontstaat echter wel ruimte om de eigen markt te beschermen en daar is het EDA huiverig voor. Benadrukt wordt dat elke vorm van regelgeving ervoor moet zorgen dat het vrije verkeer van goederen tussen de lidstaten niet verstoord wordt. Tevens moet gewaakt worden tussen te grote verschillen in het beleid van landen.
'Het is een uitdaging voor de sector om te veranderen van een productgerichte in een servicegerichte sector.' Het gaat hier niet alleen om de productie van voedsel maar ook om landschap, infrastructuur en milieudruk. 'De zuivelindustrie is zich bewust van de uitdagingen , maar wil hierin wel ondersteunt worden door regelgeving vanuit de Europese Commissie.'
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.