Danone breidt uit in Nederland en doet tegelijkertijd in China het merk Dumex van de hand. Het bedrijf ziet goede kansen in babyvoeding, maar in China moet de markt wel met zijde handschoenen aangepakt worden. Het levert een goede reden op voor Danone om zijn koers bij te stellen.
Babyvoeding van het merk Dumex was het enige wat Danone in een fabriek in China produceerde. Een merk wat heel populair is onder de Chinezen, maar zware klappen moest incasseren door voedselschandalen. Het laatste schandaal stamt uit 2013 hield verband met vervuilde wei uit een fabriek van Fonterra.
Sinds het schandaal in 2013 worstelt Danone met het merk. Nu het er naar uit ziet dat ook de regels op de Chinese markt verder aangescherpt gaan worden is voor Danone de maat vol.
Yashili betaalt 159 miljoen Amerikaanse dollar voor de fabriek en het merk van Danone. Yashili is voor de helft in handen van Mengniu, waar Danone 25 procent van de aandelen in handen heeft. In juli toen Danone bekend maakte Dumex te willen verkopen gaf het bedrijf nog aan met het geld aandelen in Mengniu te willen kopen, maar dat gebeurt nu niet. Waarom is niet bekend.
Toch trekt de Franse zuivelreus zijn handen niet helemaal af van het merk. In plaats van fysiek aanwezig te zijn op de markt wordt gekozen voor e-commerce. Wat inhoudt dat het Franse Dumex dan gaat concurreren met het Chinese Dumex.
Voor Yashili biedt de aankoop van het merk hoe dan ook voordelen. Zo was deze met name actief in de voor Chinese begrippen kleine steden, maar kan nu via Dumex zijn intrede doen in de grote steden.
En wie weet is de overstap naar e-commerce de oplossing, want er blijft veel vraag naar babyvoeding van over de grens. Tevens zijn het de verkopen via internet die een stijging neerzetten. Zo kon Nestlé in 2014 zijn aandeel uitbreiden tot 8,6 procent, een twaalfde plaats. Danone hoopt nu ook een graantje mee te kunnen pikken.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.