Pleidooi World Animal Protection

Supermarkt moet boer meer betalen voor weidemelk

18 December 2015 - Redactie Boerenbusiness

Supermarkten doen weinig aan het bevorderen van de afzet van weidezuivel, zo meldt World Animal Protection (WAP) uit haar jaarlijkse onderzoek. Uit het aanbod van zuivelproducten in de schappen van Albert Heijn en Jumbo blijkt dat beide supermarkten geen stap extra zetten om weidezuivel te promoten. Over het geheel genomen blijft dat aanbod steken op 22 procent. Nagenoeg hetzelfde als in 2013 en 2014.

Met een aanbod van weidezuivelproducten wat minder dan een kwart van het totaal beslaat wordt de doelstelling van het Convenant Weidegang - handhaven van het huidige percentage bedrijven die weidegang voert - volgens het WAP absoluut niet bevorderd. 'Integendeel, de trend dat steeds meer koeien hun leven lang in de stal verblijven, wordt zo niet doorbroken', meldt de belangenorganisatie voor dieren.

In de gehele keten van zuivelproductie en –consumptie spelen de supermarkten een cruciale rol. Daarom neemt World Animal Protection juist hen de maat, meldt de organisatie zelf. 'Wil het Convenant Weidegang werken, dan dient hun gedrag diervriendelijker te worden, want de laatste jaren is er geen enkele voortgang geboekt. Uitermate teleurstellend', aldus het WAP in een verklaring. 

De organisatie eist van supermarkten dan ook drie maatregelen, zeker als het percentage weidegang in 2020 moet zijn opgeschroefd naar 80 procent van de koeien zoals het kabinet nastreeft. Ten eerste moeten de supermarkten het aandeel weidezuivelproducten in het assortiment de komende jaren sterk te vergroten, minimaal tot het niveau van 80 procent gegarandeerde weidegang in 2020.

Ten tweede moeten supermarkten een prijsstelling hanteren die boeren in staat stelt op duurzame, dus ook diervriendelijke manier zuivel te produceren en ten derde moeten supermarkten producten met misleidende informatie weren uit het assortiment. Het viel het WAP op dat zuivelproducten zonder weidemelkgarantie toch de indruk wekken afkomstig te zijn van koeien in de wei. 'Veel gezien is een afbeelding op de verpakking van een of meerdere koeien in de wei. Dit is misleiding of gebrek aan transparantie.'

Via tellingen in verschillende filialen van Albert Heijn en Jumbo is het aandeel weidezuivelproducten per productgroep in kaart gebracht. Hiervoor zijn alle producten geteld die minimaal 50 procent koemelk bevatten. Er is volgens het WAP geen onderscheid gemaakt tussen zuivel afkomstig uit Nederland of uit het buitenland: koeien buiten Nederland dienen evengoed toegang tot het weiland te hebben.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden