Het blijft afzien in de melkveehouderij en dit wordt nog eens verstrekt door de wispelturige prijsvorming. De markt wordt gekleurd door emoties en die maken de zuivelmarkt in het meest positieve geval onvoorspelbaar.
De Amerikaanse export organisatie (USDEC) benadrukt dat de markten heel gevoelig zijn als gevolg van het grote aanbod waar ze mee worstelen. 'Er is veel emotie in de markt', aldus Marc Beck van vicepresident strategie en inzichten bij het USDEC.
Die emoties hebben zich over de tweede helft van 2015 sterk laten gelden, maar dit was niet alleen maar negatief. Zo konden prijzen over augustus en september weer aantrekken als gevolg van de een kleiner aanbod op de Global Dairy Trade (GDT). Positief voor de prijsvorming, negatief voor de beeldvorming. Het gaf melkveehouders weer hoop dat de melkprijs het laagste punt gezien heeft en leverde weer een impuls om te melk op.
Het bleek maar om een korte opleving te gaan, want in oktober werd de veiling ingehaald door de markt. Prijzen zakten weer terug naar een niveau wat beter aansluit op de huidige markt. De hele lage prijzen van augustus konden echter voorkomen worden. Een onverwachte wending die benadrukt dat de markt worstelt met het grote aanbod en een gebrek aan grote kopers.
Het ziet er volgens Beck naar uit dat 2015 een blauwdruk wordt voor de markt van 2016. Waardoor pas in 2017 weer herstel in zicht komt. Mits een dierziekte of droogte geen onverwachte wending aan de markt gaan geven.
De Amerikaan schetst een minimumprijs van 3.000 dollar per ton voor magere melkpoeder. 'Maar beter is een prijs rond de 3.500 dollar per ton'. Daarmee volgt de zuivelmarkt de trend op de oliemarkt. Toeval, of niet? Lagere productiekosten houden in elk geval de melkproductie in de benen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10867489/Emotionele-zuivelmarkt-heel-onbetrouwbaar-]Emotionele zuivelmarkt heel onbetrouwbaar[/url]