DOC Kaas heeft de voorschotmelkprijs voor december voor de tweede opeenvolgende maand verhoogd. De kaasmaker uit Hoogeveen doet - net als in november wederom een euro op de melkprijs, die daardoor uitkomt op 27,50 euro per 100 kg. Dit is voorlopig echter wel de laatste verhoging, zo laat DOC Kaas doorschemeren.
DOC Kaas heeft de laatste twee maanden van afgelopen jaar prijsverhogingen kunnen doorvoeren, omdat in deze periode - in het seizoensgebonden dal van de Europese melkproductie - de omstandigheden op de zuivelmarkt iets beter waren. 'De lichtpuntjes in de markt van 2015 zijn weer verdwenen', zo meldt DOC Kaas in haar ledenuitgave. Door de aanhoudend hoge melkaanvoer in Noordwest-Europa neemt de druk op de opbrengstprijzen weer toe.
Dat gaat volgens DOC Kaas resulteren in een 'drukkend effect op de opbrengstprijzen en daarmee ook op de melkprijs.' DOC Kaas heeft voldoende verwerkingscapaciteit om de hoge melkaanvoer van haar leden aan te kunnen en hoeft dus geen oproep te doen om de productie te matigen, zoals FrieslandCampina eind vorig jaar heeft gedaan.
De voorschotmelkprijs van DOC Kaas is inclusief de toeslagen voor leden (0,68 euro), kwantum (0,86 euro) en duurzaamheid (0,90 euro) per 100 kg bij een vetgehalte van 4,41 procent en een eiwitgehalte van 3,47 procent, bij een jaarleverantie van 800.000 kg. Bij een jaarleverantie van 1,1 miljoen kg komt de melkprijs uit op 27,84 euro, terwijl voor een volume van 600.000 kg een prijs van 27,26 euro per 100 kg wordt uitgekeerd.
Opvallend genoeg valt de melkprijs van DOC Kaas in december voor de eerste keer in 2015 hoger uit dan in 2014. In december 2014 kwam de melkprijs van DOC Kaas uit op 26 euro per 100 kg. De gemiddelde voorschotmelkprijs van DOC Kaas over 2015 komt uit op 27,07 euro per 100 kg. Dat is gemiddeld 9,24 euro per 100 kg minder dan de gemiddelde melkprijs van iets minder dan 36,31 euro per 100 kg over 2014.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.