Danone, 's werelds grootste producent van yoghurt, is voorzichtig met het geven van een prognose voor de melkprijs in het verder verloop van 2016. Het Franse voedingsconcern heeft afgelopen jaar flink geprofiteerd van de lagere melkprijzen, die onder meer bij hebben gedragen aan een 15 procent hogere winst.
Danone verwacht dit jaar lagere melkprijzen in Europa en de Verenigde Staten in de eerste helft van dit jaar. Voor de tweede helft van het jaar kan er een 'mogelijke opleving van de melkprijs plaatsvinden.' In opkomende economische landen houdt Danone rekening met stabiele melkprijzen, hierbij worden met name de GOS-landen genoemd. Dit zijn Rusland, Oekraïne en Wit-Rusland.
Dit schrijft het voedingsconcern in een toelichting op de jaarcijfers over 2015. Danone, bekend van merken als Activia, Nutrilon en Danoontje, heeft de omzet met 4,4 procent zien groeien tot 22,4 miljard euro. De operationale winst, uit de bedrijfsvoering, liep met bijna 9 procent op tot 2,9 miljard euro. Daar blijft onder de streep 1,3 miljard euro over en dat is een kleine 15 procent meer dan een jaar eerder.
De zuiveldivisie van Danone, genaamd Fresh Dairy Products, zag de operationale omzet stijgen met 0,6 procent tot ruim 11 miljard euro. Daarbij weet het voedingsconcern haar producten beter tot waarde te brengen, want het verkochte volume is vorig jaar met 3 procent gedaald. In de Verenigde Staten, Europa en ook in Rusland rapporteert Danone betere cijfers in moeilijke markten. Zo mikt het bedrijf in Rusland juist op het hogere prijssegment, ondanks de tanende consumentenvraag, en trekt het zich juist terug uit het laaggeprijsde segment.
De baby- en kindervoedingsafdeling van Danone, genaamd Early Life Nutrition, rapporteert klinkende groeicijfers met een plus in omzet van 9,8 procent tot 4,99 miljard euro. Aan volume is 3,6 procent meer verkocht. Voor de Chinese markt blijft met haar merk Nutrilon booming business voor Danone.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.