Een melkprijs van 40 euro gaat weer terugkomen, daaraan twijfelt de coöperatieve topman van FrieslandCampina niet. In een interview met Boerenbusiness praat hij over zijn laatste maanden in de top van het bedrijf en de ontwikkelingen op politiek gebied en in de sector.
Een melkprijs van 40 euro gaan die tijden nog terugkeren?
'Ik ben er zeker van dat dit weer gaat gebeuren. Het is nog maar anderhalf jaar geleden dat we op die prijs zaten. De wereldwijde ontwikkelingen gaan door. Op dit moment heb je dan wel een lage olieprijs die de wereldmarkt heel erg beïnvloedt, maar van de olieprijs weten we ook dat die volatiel is en dit geldt ook voor de zuivelmarkt.'
Wat heeft meer effect op de melkprijs; de lagere olieprijs of het trage herstel van de economie?
'Ik ben er van overtuigd dat we niet meer in een crisis zitten en er is ook alweer ruimte om onze eigen merken te laten groeien. Maar op dit moment is het de olie die de grootste impact heeft. Er zijn nu eenmaal heel veel landen die olie exporteren. Noem Rusland, Nigeria, Venezuela, Midden-Oosten, Indonesië, Maleisië en Algerije. Daar zie je nu al dat ze problemen hebben met betalen en dat zijn wel landen waar relatief veel zuivel naar toe wordt geëxporteerd.'
Door de lagere melkprijs wordt er gevraagd om productiebeperkende maatregelen, dan wel een A- of B-melkprijs. Hoe kijkt u daar tegenaan?
'Onze doelstelling is om groei bij onze leden mogelijk te maken. Daarbij weten we al sinds 2009 dat we te maken hebben met een schommelende melkprijs. Maar juist door de extra liters kon er een winst van 186 miljoen euro gemaakt worden. Het toevoegen van waarde is hierin heel erg belangrijk. Daar komt bij dat veel melkveehouders de investering terug willen verdienen. Een positief effect van het einde van het melkquotum, want we zien dat er sinds die tijd veel geïnvesteerd is en er veel ontwikkeling heeft plaatsgevonden in de melkveehouderij. In januari was een premie om de productie te beperken nodig vanwege een gebrek aan verwerkingscapaciteit tegenover een hoge aanvoer. Toen is er, als je het doorrekent, 40 euro betaald voor melk die niet geleverd is. Een relatief dure maatregel. Wij willen de productie niet structureel beperken, want wij maken de markt niet. Alleen wanneer de waarde toevoeging tekort schiet is het een optie. Ook een A- en B-melkprijs heeft in mijn ogen geen zin. Daarmee stimuleer je luiheid in het eigen bedrijf, doordat de prikkel om je doelstelling te halen wegvalt. Wanneer je voor een X volume een A-melkprijs betaalt is er geen noodzaak meer om voor de groep B ook een steeds hogere prijs te halen. Ook maak je het daarmee voor jonge ondernemers lastiger, want die moeten dan met een stukje onzekerheid naar de bank.'
FrieslandCampina investeert nu in eigen merk kaas, betekent dit dat jullie vertrouwen hebben in de kaas?
'Kaas is sowieso een belangrijk product, want meer dan de helft van de melk gaat naar kaas. De wei hebben we ook nodig voor babyvoeding. Het blijft toch iets dat een dergelijk mooi product als kaas voor een deel in de basiszuivelmarkt terecht gekomen is. Daar moet je zelf iets aan doen om daar weer verbetering in te brengen. Eén van die dingen is weidekaas en Campinakaas.'
Waar gaat u de komende 9 maanden mee aan de slag?
'We zijn met het reserveringsbeleid gestart en dat proces gaan we netjes afronden. Ook gaan we met elkaar nog nadrukkelijker de stappen richting 2020 uitwerken. We hebben de route 2020, maar daar hoort ook de coöperatiestrategie bij die we ook gaan aanscherpen en hierbij hoort ook onze duurzaamheidsagenda. Die doelen staan er voor 2020 en daar gaan we kijken wat er nodig is om ze te bereiken. Dit gebeurt niet via de garantieprijs, want die staat er en is een anker geworden; breder dan FrieslandCampina. We kijken hoe we zuivelbreed en als FrieslandCampina de komende jaren nog meer verbetering kunnen laten zien op gebieden als diergezondheid, biodiversiteit en meer van dat soort zaken.'
Wat vindt u van het politieke klimaat in Nederland?
'Dat vind ik zorgelijk. Vooral omdat ik zie dat zaken heel erg in de emotie getrokken worden. Aan de hand van de moties die nu naar buiten komen, zie kalfje bij de koe, blijkt dat je te maken hebt met een overkritische reactie, waarbij te weinig erkenning is voor onze boeren en leden. Ook wat ze betekenen voor Nederland. Het lijkt wel of er uitvergroot wordt op onderdelen. Dit raakt melkveehouders en maakt dat zich afvragen of ze wel erkenning krijgen voor de inspanningen die ze leveren. Vervolgens word je belaagd met veelal ongenuanceerde kritiek en dat doet volgens mij melkveehouders pijn. Het is ook best moeilijk om daar op te reageren, want als je inhoudelijk reageert dan wordt het emotie versus ratio. Op een andere manier reageren via bijvoorbeeld facebookacties is prima. Deze ontwikkelingen zijn tekenend voor het politieke klimaat en dit is wel onze gemeenschappelijke zorg.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10868539/Zonder-twijfel-komt-melkprijs-van-40-euro-terug]Zonder twijfel komt melkprijs van 40 euro terug[/url]