Kaasprijzen zakken weg, volle melkpoeder wordt minder waard, magere melkpoeder noteert onder interventieniveau en zelfs boter wordt gestaag goedkoper. En toch vallen de verlagingen in de melkprijzen, zo die er al zijn, mee. Welk vangnet is er op de achtergrond bezig om de melkprijs te redden?
De jaarcijfers van FrieslandCampina en uitspraken door Cono en A-ware onderstreepten het antwoord op deze vraag. Namelijk een goede planning en zoveel mogelijk melk verplaatsen naar producten met een hogere toegevoegde waarde. Wat niet wegneemt dat bijvoorbeeld ook FrieslandCampina zijn verlies moet nemen. Dit doordat de omvangrijke melkplas maakt dat niet voorkomen kan worden dat er melk naar verliesgevende producten gaat.
Toch blijft de schade in de melkprijzen relatief beperkt. Ondanks dat ziet de melkveehouder zijn marge krimpen. Ook waren er bij het uitluiden van februari op de valreep nog de fosfaatrechten. Het grote puzzelen kan daarmee beginnen, want de politiek mag dan de tijd nemen een bank heeft minder geduld.
Lichtpuntje is het weer wat in Europa een vroeg seizoen belooft. In Nederland maken begin maart de loonwerkers zich op om zodra het droog genoeg is weer het land op te gaan. Waarmee zo op het eerste gezicht ook voer een steuntje in de rug kan geven in tijden van een krimpende marge.
Deze ontwikkelingen en trends worden omschreven in het Trendrapport Melk & Voer Pro over februari 2016, getiteld 'Hoe vangnet melkprijs helpt'. Iedere maand ontvangen abonnees van Melk & Voer Pro een overzicht van de prijzen op de voor de melkveehouders relevante markten, voorzien van een korte analyse. Van de melkprijzen, de noteringen van tarwe, maïs en soja, tot en met prijzen voor meststoffen en de stand van de rente.
Klik hier om een abonnement te nemen en om het trendrapport van februari te downloaden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.