Zes vragen aan Kai Kikkers

Voerabonnement verlicht financiele druk veehouders

23 Mei 2016 - Redactie Boerenbusiness - 1 reactie

Door de lage opbrengstprijzen moeten steeds meer veehouders noodgedwongen bezuinigen op de voerkosten. Om melkveehouders tegemoet te komen heeft Duynie een voerabonnement in de markt gezet waarmee perspulp gespreid kan worden afbetaald. 'Door afnemers de mogelijkheid te geven om gespreid te betalen verlicht je de druk en het risico voor ondernemers, waardoor je ook het risico voor jezelf verkleint', zegt Kai Kikkers, topman van Duynie Feed Nederland.

Waarom helpt dit abonnement melkveehouders?

'De liquiditeitspositie van ieder bedrijf is natuurlijk verschillend, maar wij denken dat gespreid betalen over de hele campagne een voordeel kan zijn voor de bedrijven die daar behoefte aan hebben. Door per maand een klein bedrag af te schrijven hoeft niet in één keer een groot bedrag te worden betaald op een moment dat het misschien niet zo goed uitkomt. Bovendien is het abonnement renteneutraal en kosteloos. De perspulp wordt er niet duurder van. Overigens is het een keuze die ondernemers kunnen maken. Degene die het beter past om in een keer te betalen, hoeft geen abonnement af te sluiten.'

Zijn melkveehouders bereid te betalen voor iets dat ze pas maanden later geleverd krijgen?

'Perspulp is een heel stabiel product. Er hoeven dus geen zorgen te zijn dat een risico wordt genomen met kwaliteit wanneer vooraf wordt betaald. Mensen weten dus wat ze krijgen en betalen niet alleen vooraf, maar ook een deel achteraf. Wij willen melkveehouders  tegemoet komen door de piek uit de betaling te halen. Er wordt een vast bedrag per maand betaald over een vaste periode.'

Dit abonnement wordt mede in de markt gezet om ondernemers die krap bij kas zitten te helpen. Hebben jullie veel klanten die de rekeningen niet meer kunnen betalen?

'Net zoals ieder ander bedrijf in de agrarische sector hebben wij ook klanten die moeite hebben om de rekeningen te betalen. Met de huidige melk- en varkensprijzen is dat ook niet zo vreemd, want het is gewoon een  moeilijke tijd. Over het algemeen geven onze afnemers het wel tijdig aan en dat biedt ons ook de mogelijkheid om er samen uit te komen.  Dit abonnement kan helpen om dergelijke problemen voor te zijn.'

Zijn er al aanvragen geweest voor het abonnement en wat verwachten jullie ervan?

'De voorverkoop van perspulp is maandochtend van start gegaan, dus vanaf dat moment konden ook pas abonnementen worden afgesloten. Tot dusver zijn we niet ontevreden, maar na de eerste week verwachten we dat ruim 20 procent van de afnemers een abonnement heeft afgesloten. Het is nu nog iets te vroeg om iets te zeggen of we op schema liggen om deze doelstelling te halen.'

Dient het abonnement voor perspulp als pilot voor andere producten?

In eerste instantie richten wij ons met dit abonnement op de campagne-producten

'Als je naar de producten kijkt dan zijn campagneproducten zoals cigarant en perspulp zeker geschikt om met een abonnement aan te bieden. Afnemers ontvangen meerdere vrachten in een keer en dit brengt ook een hogere piek in de betalingen met zich mee wanneer geen abonnement wordt afgesloten. Andere producten worden meer gespreid afgenomen, wat automatisch een spreiding in de betalingen met zich meebrengt. In eerste instantie richten wij ons met dit abonnement dus op de campagneproducten, maar als onze klanten er positief over zijn kunnen we altijd kijken of er meer toepassingen voor te vinden zijn.'

Neemt Duynie met het abonnement ook een risico op zich en welk voordeel heeft Duynie bij dit abonnement?

'Voor ons blijft het risico gelijk of neemt het risico zelfs iets af. Door afnemers de mogelijkheid te geven om gespreid te betalen verlicht je de druk en het risico voor ondernemers, waardoor je ook het risico voor jezelf verkleint. Verder hebben wij geen financieel voordeel bij het abonnement, omdat de prijs gelijk blijft en er geen rente hoeft te worden betaald. Wel proberen we afnemers op deze manier tegemoet te komen en de klanttevredenheid te vergroten, dit vinden we in de relatie met onze klanten belangrijk en draagt bij  in een stuk klantenbinding.'

 

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
1 reactie
Roberto 25 Mei 2016
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10869863/Voerabonnement-verlicht-financiele-druk-veehouders]Voerabonnement verlicht financiele druk veehouders[/url]
Lekker slim, je betaald eerst een groot gedeelte voordat je het product krijgt, minder risico voor de leverancier. Je helpt de veehouder pas als hij het product kan omzetten in euro's en dan pas beginnen met betalen in termijnen.
Hiermee helpt alleen Duynie zichzelf ,want als de veehouder zijn termijn niet betaald is dit een signaal van betalingsproblemen.
Henk 10 Juni 2016
Dit zou een prijsvoordeel op moeten leveren omdat je vooruit betaald.
Dit is alleen maar gunstig voor de leverancier en niet voor de veehouder want dan zou je het geld ook zelf kunnen reserveren.
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele melkprijzen?

Bekijk en vergelijk het
in de Melkprijsvergelijker

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden