Reden dat de melkprijs teleurstelt. Juni bewijst een bijzondere maand te zijn voor de zuivelmarkt. Zo kregen prijzen van zuivelfabricaten de kans om weer aan te trekken. Waar komt dan die teleurstelling vandaan?
Die teleurstelling heeft betrekking op de melkprijs. De hogere prijzen voor de fabricaten resulteren namelijk nog niet in een hogere melkprijs.
Het is lang geleden dat melkveehouders zo zwaar op de proef gesteld werden als nu. In 2009 was de melkprijs ook laag, maar dit duurde relatief kort. Nu bevinden melkprijzen van diverse zuivelaars zich al relatief lang op een lager niveau. In Europa duiken de eerste prijzen over mei zelfs onder de prijs van 2009.
Daarmee wordt de beurs langzaam maar zeker leger. Onzekerheid is er ook nog steeds rondom de fosfaatrechten. De jongste cijfers van het 't CBS stuurde staatssecretaris Martijn van Dam terug naar de tekentafel, wat ongetwijfeld betekent dat er consequenties zijn voor de hogere overschrijding. Maar nu moet er ook nog een nieuwe nitraatrichtlijn komen, welke nodig is voor derogatie. Opvallend vlot gaan de zaken dan rondom de wetgeving voor dieraantallen op provincieniveau.
Het laatste punt van aandacht is het grillige weer. Extreme regenbuien en hagel hebben al schade aangericht in snijmaïs en die schade kan nog oplopen. Daarentegen is het goed grasweer, maar ook hier levert regen een uitdaging op om het gewas van het land te halen. De voederwinning gaat daardoor alles behalve vlot en juist in tijden van een lage melkprijs is deze broodnodig.
Deze ontwikkelingen en trends worden omschreven in het Trendrapport DCA Melk & Voer Pro over juni 2016, getiteld 'Reden dat de melkprijs teleurstelt'. Iedere maand ontvangen abonnees van Borerenbusiness Melk & Voer Pro een overzicht van de prijzen op de voor de melkveehouders relevante markten, voorzien van een korte analyse. Van de melkprijzen, de noteringen van tarwe, maïs en soja, tot en met prijzen voor meststoffen en de stand van de rente.
Klik hier om een abonnement te nemen of download eerst het nieuwe trendrapport.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.