Vragen aan Catharinus Wierda

Weide Weelde wake-up call melkveehouder

22 Juli 2016 - Redactie Boerenbusiness - 1 reactie

Ruim een maand ligt Weide Weelde, puur Nederlandse weidezuivel, in de schappen van de Jumbo. Niet veel later volgden Poiesz, Deen en Plus. Daarmee kan voorzichtig al iets gezegd worden over het nieuwe merk. Nog belangrijker is het dat een melkveehouder weer gaat nadenken. Boerenbusiness interviewt Catharinus Wierda, mede-oprichter van het Boerengilde. 

Dossier: Boerengilde

Weide Weelde ligt nu ruim een maand in het winkelschap, is er al iets te zeggen over de ontvangst van het merk?

100 procent Nederlands, niet biologisch

'Daar is nog niet veel over te zeggen. We proberen het product nu vooral te laten proeven en het gesprek aan te gaan. De consument moet het product gaan ervaren. In totaal hebben we 10 miljoen liter melk, van 12 melkveehouders, beschikbaar en die wordt nog niet helemaal gebruikt. Producten waar de melk onder meer naar toe gaat zijn karnemelk, yoghurt en verse halfvolle melk. De weidemelk die niet voor Weide Weelde ingezet kan worden zet A-ware, verwerker van de zuivel, in voor andere producten. NoorderlandMelk is met haar gildeboeren leverancier van de melk.' 

Maar is Weide Weelde dan niet het zoveelste product, met het oog op weidegang, wat in het schap staat?

'Er is al veel, maar heel veel hetzelfde. Daarbij was het bij de ontwikkeling van het merk ook kijken wat wijsheid is. Een eigen merk voor een supermarkt of als partij die een eigen merk ontwikkelt aan de slag gaan. Wij hebben iets ontwikkeld en daar kwam vraag naar. Hierbij richten we ons ook op het out of home kanaal, cateraars. Die gaan als eerste op zoek naar nieuwe producten en letten daarbij steeds meer op duurzaamheid. Wij hopen dat het merk groot wordt. Waarbij het 100 procent Nederlands is maar niet biologisch. Wij stellen kwaliteit voorop en daar hoort de melk van de boeren bij, om daarmee vertrouwen op te bouwen consumenten. Je krijgt wat je ziet en leest.' 

Toch streven jullie meer na dan het succes van Weide Weelde, welke impact hopen jullie dat het initiatief gaat hebben op de sector?

Wat willen zij eigenlijk met hun boeren en de natuur in Nederland  

'Qua volume heeft het merk niet veel impact. Het is een klein merk en wordt waarschijnlijk niet snel heel groot. Om meer ruimte aan boeren met natuur te geven in Nederland is het dan ook goed dat bij andere zuivelproducten nagedacht gaat worden over wat zij eigenlijk willen met hun boeren en de natuur in Nederland. We kunnen die vraag prikkelen. Niemand kan nu meer zeggen dat het niet kan, want Weide Weelde laat zien dat het wel kan. Er is vraag naar vanuit consument en boer om meer voor de natuur te doen. In potentie zijn er in Nederland boeren die deze vorm van ondernemen ook graag willen toepassen of blijven doen. Daarbij krijgt een ondernemer ook nog iets meer voor zijn melk. Nu wordt, doordat alle melk gelijk is, een ondernemer gedwongen om te intensiveren en elke vierkante meter te benutten. Er zijn er genoeg die zich daar niet prettig bij voelen.'   

Dit klinkt heel mooi, maar kan elke melkveehouder een dergelijk initiatief opzetten?

'Nee dat kan niet. In het Groene Hart bestaat een dergelijk initiatief, maar dat zijn zelfzuivelaars. Ook in Kampen is een groep melkveehouders die zelf zijn melk verwerkt, maar dit gebeurt binnen de kaders van FrieslandCampina. Die producten mogen niet naar een supermarkt en dat moet bij een merk zoals Weide Weelde wel mogelijk zijn. Om een concept als deze succesvol te maken is het van belang om je bij een verwerker en logistieke partijen aan te sluiten. Anders stapelen de omliggende kosten zich hard op. Dit is wat wij toegepast hebben. Melk van 12 melkveehouders en een normaal logistiek proces. Heb je dat niet dan zijn de logistieke kosten en verwerkingskosten veel hoger dan de opslag die de ondernemers nu extra krijgen.'  

Uit alles blijkt dat er goed over het merk nagedacht is, maar wat willen jullie er mee bereiken?

'Ik hoop dat dit een succes wordt en leidt tot een doorbraak in denken bij boeren, in de keten en de afzet. Het is goed om naar meer oplossingen voor duurzaamheid te zoeken in de markt, ook in het belang van de reputatie van de sector. Wat doen we als boeren met het landschap? We denken daar veel te makkelijk over, ook als het gaat om de reputatie van zuivelaars. De extra melk die Nederlandse melkveehouders geproduceerd hebben heeft het imago van de sector geen goed gedaan. Het raakt heel veel boeren en daar heeft de sector wat aan te doen.' 

Nu richt Weide Weelde zich in hoofdzaak op de relatie tussen ondernemer en het landschap, maar wat is een ander onderwerp wat op deze manier aangepakt kan worden?

'Voor de zuivel in het Nederlandse schap is biodiversiteit heel belangrijk. In Duitsland spelen weer andere zaken. Daar is non-gmo een belangrijk onderwerp, met als laatste voorbeeld dat Lidl voor haar huismerk een non-gmo melk wil gebruiken. Het is een discussie die ook speelt in Oostenrijk en Frankrijk en die kan ook deze kant op komen. Hierin zie je dat de kleinere leveranciers van voer gemakkelijker kunnen inspelen op gmo-vrij, omdat ze flexibeler zijn. Grote producenten van veevoer verwerken grote hoeveelheden tegelijk en dan lukt dit minder goed. Eigenlijk zie je dezelfde logistieke problemen in de zuivel. Een relatief kleine verwerker is veel flexibeler en niet perse duurder.'

Wierda hoopt dat met dit nieuwe merk een startschot gegeven is aan de creativiteit in het veld. Waarbij hij aangeeft dat Boerengilde een pionier is hierin en dat er veel is geleerd wat wel en niet kan. Uiteindelijk is de hele sector gebaat bij een beter imago.   

 

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
1 reactie
Ard Eshuis 22 Juli 2016
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10870760/Weide-Weelde-wake-up-call-voor-melkveehouder]Weide Weelde wake-up call voor melkveehouder[/url]
Jammer dat de boer maar 1 cent van de 3 cent krijgt en er moet veel meer betaald worden voor dit soort initiatieven. De boer krijgt een fooi voor best veel extra werk...
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele melkprijzen?

Bekijk en vergelijk het
in de Melkprijsvergelijker

Interview Jan Anker

Groeiend A-ware houdt deur open, ook over grens

Nieuws Melk

Emlichheim switcht van A-ware naar Vreugdenhil

Achtergrond melk

Transfermarkt 2023 tekent einde bijzondere periode

Nieuws melk

A-ware en Interfood van start in Estland

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden