De Britten stemden voor een Brexit, maar daar laat het Scandinavische Arla zich niet door tegenhouden. De zuivelaar heeft grote ambities voor deze markt en wil kampioen worden. Om dat te bereiken is een nieuwe strategie uit de doeken gedaan en wordt er flink geïnvesteerd in deze markt.
Arla mag zich al de grootste zuivelverwerker in het Verenigd Koninkrijk noemen, maar het bedrijf wil tegen 2020 ook het huismerk van de consument worden. Bijkomend voordeel is dat het bedrijf door dat te doen zijn omzet met een derde kan verhogen.
Eerder dit jaar kreeg het Britse onderdeel van Arla een nieuwe topman, Tomas Pietrangeli. Ook rolde Arla in december een nieuwe strategie uit die het Verenigd Koninkrijk tot één van de vier groeiregio's in Europa benoemde.
Nu komt het bedrijf met het volgende deel van zijn plan om op deze markt te floreren. Zo gaat er de komende tijd geïnvesteerd worden in de merken Arla, Lurpak en Castello. Tevens werden er de laatste tijd diverse innovatieve en gezonde producten op de markt geïntroduceerd, bijvoorbeeld Arla Skyr. Die doen het goed en op die successen wil Arla verder borduren. Zo komt er een uitgebreid programma om consumenten er nog meer van bewust te maken dat het hier om een coöperatie voor melkveehouders gaat en wil het bedrijf dat Arla synoniem wordt voor gezond.
Om dat voor elkaar te krijgen trekt Arla 100 miljoen pond uit voor promotie en ontkrachting van mythes rondom zuivel. Daarnaast wordt er ingezet op een verhoging van de zuivelconsumptie door Britten en komt er meer aandacht voor de ontwikkeling van nieuwe producten en concepten.
Pietrangeli zegt dat het aan het einde van de rit de bedoeling is om waarde toe te voegen aan melk en op die manier een zo hoog mogelijk bedrag uit te keren aan de melkveehouders. Tegen 2020 hoopt Arla de inkomsten verhoogd te hebben tot 2,6 miljard pond.
1 pond = 1,1963 euro
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.