Over 2015 slaagde familiebedrijf A-ware er in om de winst met een derde te verhogen. Dit ondanks een lagere omzet. Die daalde met 5 procent, maar daarmee weet het bedrijf wel de markt te verslaan. Daar schreven prijzen namelijk een veel grotere daling op.
De directie van A-ware laat middels een persbericht weten tevreden te zijn met het resultaat. Voor het bedrijf was 2015 een uitdagend jaar, zo komt naar voren uit de woorden van Jan Anker. 'We zijn in 2015 blijven investeren in onze positie als strategische partner in de agrifoodketen. Gezien de uitdagende marktomstandigheden zijn wij tevreden met het resultaat.'
Na een investering van meer dan 170 miljoen euro over 2013 en 2014, onder meer in de kaasmakerij in Heerenveen, investeerde het bedrijf in 2015 opnieuw 42 miljoen euro in de onderneming. Het werpt zijn vruchten af, want de nettowinst steeg met 33 procent naar 6 miljoen euro. Ondanks een omzet die met 1,1 miljard euro 5 procent lager uitkomt. De EBITDA komt uit op 50 miljoen euro, een plus van 46 procent.
Hoewel deze een daling noteert ten opzichte van 2014 is er geen reden tot ontevredenheid. 'De omzet is weliswaar lager dan in 2014 maar is in verhouding minder sterk gedaald dan de marktprijzen voor zuivelproducten.' Over 2016 doet de kaasmaker en verpakker nog geen uitspraken. 'In verband met de sterk veranderlijke omstandigheden op de zuivel- en kaasmarkt worden voor 2016 geen verwachtingen uitgesproken.'
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10871185/A-ware-weet-winst-met-een-derde-te-verhogen-]A-ware weet winst met een derde te verhogen[/url]