Het is nog steeds wachten op het voorstel voor de wetgeving rondom fosfaatrechten, waardoor het effect ervan op de melkaanvoer nog lastig in te schatten is. Daarbij gelden de rechten, anders dan het melkquotum, voor de hele veestapel. Toch schat Piet Boer, de coöperatieve topman van FrieslandCampina, dat het om een daling van enkele procenten gaat en niet 10 procent.
Op de eerste dag van september presenteerde de grootste zuivelverwerker van Nederland haar halfjaarcijfers. Met name de bijna 12 procent hogere melkaanvoer springt er uit. Iets wat mede tot stand kwam doordat melkveehouders probeerden de lagere garantieprijs op te vangen met meer liters melk en er werd ook 100 miljoen euro extra uitgekeerd.
Op het erf leverde het misschien de broodnodige extra centen op, maar voor FrieslandCampina resulteerde het in een grote uitdaging. Namelijk het zo goed mogelijk verwaarden van de melk. Er kon niet voorkomen worden dat veel liters verplaats moesten worden naar boter, foliekaas en melkpoeder. Iets wat negatief uitpakt voor de omzet en de winst.
Deze ontwikkelingen benadrukken het effect van meer melk op de prijsvorming. Nu komen de fosfaatrechten echter in zicht. Brengt dit veel minder melk en dus een hogere melkprijs of niet? Boer schetst dat er nog steeds naar schatting 80 duizend stuks rundvee te veel rondlopen in Nederland. Om weer onder het fosfaatplafond te komen, wat nodig is om de derogatie niet in gevaar te brengen, moet hoe dan ook vee weg.
Anders dan tijdens het melkquotum gaat het nu over de complete veestapel. Ook jongvee, droge koeien en stieren. Hierdoor geeft Boer aan dat het lastig is om in te schatten wat de rechten voor effect gaan hebben op de melkaanvoer. 'Ik schat in dat deze met enkele procenten gaat dalen, maar niet met 10 procent.'
Wanneer de rechten effect gaan hebben is ook lastig te zeggen. Maar Boer benadrukt wel dat het noodzakelijk is om zo snel mogelijk de productie van fosfaat te verlagen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.