In Nederland groeit de vraag naar zuivelproducten gemaakt van melk geproduceerd door koeien die in de wei lopen. Reden voor DOC Kaas om ook te komen met kaas van weidemelk. De zuivelaar heeft geen eigen consumentenmerk, maar produceert kaas voor andere partijen. Waarmee het aandeel Nederlandse kaas van weidemelk toeneemt.
De opmars van kaas gemaakt van weidemelk op de Nederlandse markt gaat gestaag door. Aan de ene kant is het een nieuwe manier om een product te onderscheiden van die van andere, maar het is ook een manier om tegemoet te komen aan de vraag vanuit de maatschappij. Die snakt namelijk steeds meer naar weidekaas.
Deze trend werd in 2012 in gang gezet toen Beemsterkaas een 100 procent weidekaas introduceerde. Sinds die tijd zijn er ook Milner en Campina van 100 procent weidemelk op de markt gekomen. Andere bekende kaasmerken maken gebruik van een gedeelte weidemelk en een deel melk van koeien die niet buiten komen. Overigens hoeft het niet te betekenen dat de dieren geen gras krijgen, want diverse melkveehouders rijden evengoed vers gras naar binnen voor de dieren.
Hoewel er dus al het één en ander is blijft de vraag naar weidekaas toenemen. Iets wat de supermarkten merken. Als gevolg daarvan neemt ook de vraag naar weidekaas voor huismerken toe. Kaas die deels door DOC Kaas B.V., sinds de fusie in april 2016 een dochteronderneming van DMK, geproduceerd wordt. 'Wij speelden al langer met het idee om weidekaas te gaan maken', zegt Corrien Bakker, van DOC Dairy Partners, 'Maar toen de vraag ook nog eens vanuit de retail kwam was één plus één twee.'
Het gaat dan om Gouda voor de Nederlandse markt. Deze gaat door de verkooporganisatie DOC Dairy Partners B.V., eveneens een dochteronderneming van, afgezet worden. Het gaat dan in hoofdzaak om kaas voor derden. Hoewel DOC wel een eigen merk heeft, Dutch Original Cheese, wordt deze niet in Nederland afgezet.
Welk aandeel van de melk straks verplaatst gaat worden naar weidekaas is nog lastig te zeggen. Dit doordat het product pas vanaf oktober geproduceerd gaat worden. Het belonen van weidegang is niet nieuw voor DOC Kaas want de zuivelonderneming keert, net zoals diverse andere verwerkers, in Nederland al langer geld uit voor weidemelk.
Dat de vraag naar producten van weidemelk stijgt ziet ook de Nederlandse Zuivelorganisatie (NZO). 'De retail vraagt steeds meer om zuivel op basis van weidemelk', bevestigt René van Buitenen.
Een goede steun in de rug voor Nederlandse melkveehouders. Want met een groeiende honger naar weidemelk bewijzen consumenten ook wat over te hebben voor de koe in de wei. Middels het Convenant Weidegang probeert de zuivelsector het percentage weidegang weer te verhogen tot het niveau van 2012.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/melk-voer/artikel/10871374/Ook-DOC-Kaas-stapt-over-op-weidekaas-]Ook DOC Kaas stapt over op weidekaas[/url]