In de relatie tussen de boer en de leverancier blijven de traditionele waarden zeer belangrijk. Echter, het merendeel van de Nederlandse boeren geeft wel aan dat leveranciers onderling meer informatie over hun bedrijfsvoering moeten delen. Dat zijn enkele uitkomsten uit het onderzoeksrapport 'Klantrelaties in de agri' van CRM Partners.
Eerder kwam al naar voren dat Nederlandse boeren algemeen vertrouwen steeds belangrijker achten. Een ander opvallend resultaat is dat onderlinge communicatie in Nederland als zeer belangrijk wordt ervaren, terwijl de Engelse en Duitse boeren daar veel minder waarde aan hechten. In deze landen is een scherpere prijs veel belangrijker.
Ergernissen onder boeren
Zowel de Nederlandse, Engelse als Duitse ondernemers geven aan dat het niet nakomen van afspraken ergernis nummer 1 is. In sommige gevallen leidt deze ergernis zelfs tot het beëindigen van de relatie. Wat tevens opvalt, is dat Nederlandse en Engelse boeren zich vaker ergeren aan drammerigheid, terwijl in Duitsland een late levering juist voor meer ergernissen zorgt.
Ten opzichte van 2013 zijn er een aantal zaken veranderd. Zo stond in 2013 het onaangekondigd langskomen nog op de derde plaats, maar deze ergernis heeft plaatsgemaakt voor het geven van slecht advies. Ook de ergernissen van een te late levering en het verstrekken van onduidelijke of onvolledige informatie zijn flink gestegen.
Digitale communicatiemiddelen
Het merendeel van de Nederlandse respondenten geeft aan dat het grootste gedeelte van de communicatie face-to-face plaatsvindt (78%). Op de tweede plaats staat het contact via de telefoon (70%). Ongeveer 30% van de Nederlandse boeren heeft weleens contact via e-mail. Dit laatste communicatiemiddel heeft een enorme vlucht genomen; in 2013 gebruikte namelijk slechts 7% van de boeren dit als communicatiemiddel met zijn leverancier.
In Duitsland en Engeland is een andere trend zichtbaar. Hier vindt het meeste contact namelijk via de telefoon plaats (respectievelijk 82% en 75%). Een verklaring hiervoor is dat de afstanden in Duitsland en Engeland groter zijn dan in Nederland. Op de tweede plaats staat in beide landen het face-to-face communiceren (59% en 40%). Duitsland is daarnaast het enige land waar de boeren ook nog gebruikmaken van fax en/of post om te communiceren met hun leverancier.
Als het gaat om digitale verwachtingen, dan spant Nederland de kroon. Ongeveer 62% van de respondenten geeft aan in de toekomst meer gebruik te maken van digitale communicatiemiddelen. In vergelijking tot Engeland en Duitsland ligt dit percentage hoog, want in die landen geven slechts 34% en 21% van de agrarische ondernemers aan in de toekomst vaker digitaal te communiceren.
Informatiedeling
Het merendeel van de boeren in Nederland (69%) vindt dat leveranciers meer informatie moeten uitwisselen. Ook in Duitsland staan agrariërs hier positief tegenover (63%). Echter, in Engeland is men minder enthousiast over deze werkwijze, daar vindt slechts 46% informatiedeling een goed idee.
De verschillen tussen de landen, omtrent persoonlijke aanbiedingen, zijn groot. In Duitsland scoren leveranciers het hoogst. Daar zegt 90% persoonlijke aanbiedingen te ontvangen. In Nederland (62%) en Engeland (68%) liggen die percentages vele malen lager.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.