Shutterstock

Weerupdate Trekkers

Valtra schaaft aan alle trekkermodellen

8 Januari 2019 - Niels van der Boom

De Finse trekkerbouwer Valtra kondigt vernieuwingen aan voor bijna alle trekkerseries. Deels heeft dit te maken met het feit dat moet worden voldaan aan de 'Stage V emissie-eisen'. Hier krijgen zware trekkers mee te maken. Ook de kleine A krijgt een update.

De Europese emissienormen gelden vanaf 1 januari 2019. Verschillende trekkerbouwers hebben al een nieuw model gelanceerd, of gaan dat dit jaar nog doen. De eisen gelden voor trekkers tussen 130 kW en 560 kW (omgerekend 177 tot 763 pk). Ook zelfrijdende (oogst)machines hebben hiermee te maken. Trekkers van 76 pk hebben 1 jaar langer. Verwarrend is dat de Verenigde Staten (VS) andere normen hanteert dan Europa, waar de 2 landen in het verleden gelijk op gingen.

Stage 5
De fabrikanten gaan allemaal anders om met de regels. Hoeveel motoren hebben ze op voorraad en wat is de strategie? Moet je lang doordraaien op goedkope(re) oude modellen, of moet je vooroplopen? Valtra kiest voor een gefaseerde introductie, zo meldt het 7 januari. De T- en S-serie boven de 130 kW voldoen deze maand al aan 'Stage 5'. Dit voorjaar volgt de zwaarste viercilinder 'N174' en in de herfst volgen de 'N154' en 'N134'. De N- en T-serie bereiken de nieuwe eisen zonder uitlaatgasrecirculatie (EGR). De S gebruikt dit wel.

Voor Stage 5 is een grotere SCR-katalysator nodig. Daaraan zie je ook dat het een nieuw model betreft. Valtra grijpt de kans gelijk aan om details te verbeteren. Een nieuwe optie is een tweede SmartTouch terminal in de N-, T of S-cabine. Die kan worden gebruikt om Isobus-machines aan te sturen, een camera of de gps. De terminal in de armleuning kan dan voor de trekkerfuncties worden gebruikt.

Met 'Valtra Connect telemetics' kun je informatie van de N- en T-trekkers op afstand uitlezen middels je telefoon of pc: brandstofniveaus, Canbus-signalen, gps-locaties en meer. Ook kleinere modellen kunnen daar in de toekomst mee worden uitgevoerd, en het is achteraf op te bouwen.

Een tweede touchscreen-terminal is als optie leverbaar. Foto: Valtra.

Lucht geveerd
Tot slot krijgt de viercilinder straks dezelfde luchtgeveerde vooras als de populaire T4, die dat al 20 jaar heeft. Nu is dat hydro-pneumatisch, die op de kleine modellen leverbaar blijft. De 3 grootsten krijgen het nieuwe veerpakket. Op de kleine A is ook een mechanische vering van de cabine leverbaar, mits je voor de luxe HiTech 4 uitvoering kiest. Die slaat op een nieuwe powershift bak met 4 groepen en 4 trappen per groep. Ook een kruipbak is leverbaar.

Ook de 100 pk en 110 pk A's gebruiken Adblue (SCR) om aan de emissie-eisen te voldoen. Tot slot is ook een fronthef en frontaftakas leverbaar. In de cabine verbeterde Valtra detail. Wie een nieuwe trekker aanschaft kan kiezen voor 5 jaar garantie, tot 6.000 uur.

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Niels van der Boom

Niels van der Boom is senior redacteur akkerbouw bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappelmarkt. Wekelijks presenteert hij de Marktupdate Aardappelen.
Regenradar
Powered by Agroweer

Achtergrond Stikstofstemming

Renure-succes Adema, nu nog overbruggingsboei

Achtergrond Stikstofstemming

EU vreest BBB-effect en snijdt dieper in Green Deal

Achtergrond Emissie

CO2 dicteert waarde voeding en verwart beleid

Achtergrond Stikstofstemming

Rechtse vier weer om tafel in schurende formatie

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden