StudioPortoSabbia / Shutterstock.com

Nieuws Productprijzen

Geen concrete oplossing in overleg tussen boer en CBL

14 Januari 2021 - Kimberly Bakker - 3 reacties

Krijgt de boer voldoende geld voor zijn product? Het is een vraag die meerdere keren per jaar opduikt. Boeren, overheden, financiële partijen en supermarkten gingen donderdag 14 januari met elkaar over het onderwerp in gesprek. Onder meer het verdienmodel van boeren en het keurmerk 'FarmerFriendly' zijn besproken. Concrete oplossingen heeft het niet opgeleverd.

Vooraf aan het gesprek met de verschillende marktpartijen hadden boeren al duidelijk gemaakt dat zij van mening zijn dat ze een percentage van de supermarktomzet verdienen. Onderzoek van Wageningen Universiteit ondersteunt deze gedacht niet. Daaruit blijkt namelijk dat 'bijna iedereen in de keten krijgt wat hij/zij qua kosten hoort te krijgen en daarnaast leggen supermarkten er soms ook nog op toe, zeker bij biologische producten.'

Willy Baltussen, één van de onderzoekers, vertelt bij RTL Nieuws dat de opbrengst van uien tussen 2016 en 2018 op gemiddeld €0,19 per kilo lag, terwijl de kosten op €0,17 uitkwam. "In de supermarkt betalen wij echter geen €0,19 voor een kilo, maar €1 of meer. Er zijn echter nog meer kosten waar rekening mee gehouden moet worden, zoals verpakken, opslag en transport." Hij concludeert dat boeren, supermarkten en verwerkers dan ook vaker op een vergelijkbare marge uitkomen dan iedereen denkt.

Toch is er één groep die wel recht van klagen heeft: de melkveehouders. Bij melk wordt de kostprijs niet volledig vergoed. "Stel dat een boer €0,39 per kilo melk krijgt en daarbovenop nog €0,05 voor een geslacht dier en €0,02 uit subsidies, dan kom je op een opbrengst van €0,46 per kilo. Dit terwijl de kosten op €0,48 per kilo liggen." Daarbij stellen de onderzoekers ook dat de melkveehouders veel uren maken. Volgens hen moet dat in de kosten worden meegerekend.

Constructief gesprek, maar geen oplossingen
Dus als de kostprijs voor de meeste boeren gedekt wordt en de marges redelijk gelijk zijn, waarom dan alsnog strijden voor hogere prijzen? Het antwoord is redelijk simpel: de eisen nemen toe. Er zijn meer keurmerken en duurzaamheidseisen en die kosten geld. Boeren willen dat die hogere eisen worden vertaald in hogere prijzen voor de consument. "We streven allemaal naar een goed verdienmodel voor de Nederlandse boer en tuinder. Maar niemand kan dat alleen realiseren, samenwerking is dus essentieel", zo reageert het CBL. De brancheorganisatie van de supermarkten kwam met deze verklaring na het – naar eigen zeggen – constructieve gesprek met alle partijen.

Concrete stappen zijn niet gezet. "Besloten is om deze gesprekken op 10 februari voort te zetten. We zullen dan onder andere verder spreken over keurmerk FarmerFriendly (een initiatief van Farmers Defence Force) en andere initiatieven die de positie van de boer in de keten ook kunnen verbeteren", zo laten de partijen die deelnamen aan het overleg weten. "Het doel is voor 1 april tot concrete oplossingen te komen."

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Kimberly Bakker

Kimberly Bakker is allround redacteur bij Boerenbusiness. Daarnaast heeft ze oog voor de social mediakanalen van Boerenbusiness.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
3 reacties
Willem 14 Januari 2021
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/agribusiness/artikel/10890649/geen-concrete-oplossing-in-overleg-tussen-boer-en-cbl]Geen concrete oplossing in overleg tussen boer en CBL[/url]
dus volgens Willy Baltussen is er helemaal niks aan de hand???????
rare uitkomst het is in heel de breedte knudde
kas teelten/tuinbouw/akkerbouw en hier word alleen de melkvee genoemd erg vreemd Mag Willy mij eens voor rekenen wat een akkerbouwer verdient aan aardappelen van 2 cent ????? en dan in de winkel prijzen boven een euro laat er nu eens max 28 cent kosten in zitten dan neem ik het ruim . met die 60/70 cent winst word hema opgekocht/miljoenen sponsering formule 1/wieler sport in geval van Jumbo enz. en dan met droge ogen beweren dat het andersom in elkaar zit . SCHAAM JE DIEP RETAIL
Abonnee
pruikenmaker 14 Januari 2021
Mooi verwoord, Willem.
Wie is in hemelsnaam Willy Baltussen?
Het zou de schrijfster sieren als de lezer meer achtergrondinformatie over de betreffende persoon zou geven of is de mijnheer van Baltussen conserven?
De conservenindustrie zijn de grootste afpersers binnen de akkerbouw.
14 Januari 2021
Wanneer je het koud berekend heeft meneer baltussen gelijk. Waren het niet dat de agrarische wereld is ook erg commercieel, en die commerciëleninslag neemt een groot gedeelte van de marge van sommige boeren weer weg.

Fokkerijorganisaties die pleiten voor een zo hoog mogelijk vervangingspercentage bij fokzeugen, voerbedrijven die allerlei papjes en poedertjes adviseren die in feite overbodig zijn, verkopers van bedrijfsmiddelen die je willen doen geloven dat de aanschaf van allerlei producten leidt tot een hoge gezondheidsstatus, farmaceutische bedrijven die alle oplossingen zoeken in weer een nieuw prikje.

Al deze bedrijven hebben commercieel 'adviseurs' (verkopers) indienst die de deur bij boeren plat lopen. En ze adviseren boeren graag een manier van werken waaraan ze zelf (en hun werkgever) het meeste geld verdienen.

Er zijn zeugenbedrijven die mengvoer voeren die zomaar 20-25% op voerkosten kunnen besparen zonder dat het technische resultaat eronder leidt, door scherper te onderhandelen en door het weglaten van de overbodige marketing voederproducten, daar hoef je nog geeneens zelf voer voor te maken.

De gemiddeld best verdiende zeugenbedrijven zijn nog altijd de gezinsbedrijven (met een vaak nog onder gemiddelde omvang) met voldoende vakmanschap en met voldoende vrijheid zodat ondernemerschap nog de ruimte heeft.
U kunt niet meer reageren.

Wat doen de actuele melkprijzen?

Bekijk en vergelijk het
in de Melkprijsvergelijker

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden