Sheila Fitzgerald / Shutterstock.com

Inside Logistiek

Hoe de landbouwlogistiek in de VS hapert en stokt

24 November 2021 - Wouter Baan

De logistieke problemen in de Verenigde Staten stapelen zich op. De export van agrarische goederen heeft grote vertraging opgelopen en er zijn weinig signalen dat de situatie op korte termijn wordt opgelost. Tegelijkertijd begint ook de import van onder meer medicijnen een veevoer te knellen. Wat is er precies aan de hand en welk geschut trekt de Biden-regering uit de kast om uit deze crisis te komen? 

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee en krijg direct toegang

Kies het abonnement dat bij je past
Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

De logistieke problemen in de Verenigde Staten zijn niet nieuw. Al langere tijd zijn er enorme files van schepen in de havens van San Francisco en Los Angeles, waar veel (agrarische) goederen het land verlaten. De Agricultural Transportation Coalition heeft berekend dat 22% van de agrarische export verloren is gegaan als gevolg van de strubbelingen. Amerikanen krijgen de coronaverstoringen maar niet onder controle.

Zuivelexport in de knel
Kortgeleden luidde de Amerikaanse zuivelsector al de noodklok, omdat zij de producten het land niet uitkrijgt. Dit geintje heeft dit jaar al $1 miljard schade berokkend. Daar komt de reputatieschade nog bovenop nu Amerikaanse zuivelexporteurs het stempel krijgen dat ze niet betrouwbaar zijn qua leveringszekerheid. California Dairies, dat sterk op de bovengenoemde zeehavens georiënteerd is, geeft aan dat 60% van de verschepingen is geannuleerd of vertraagd. Ze ramen de schadepost op $45 miljoen per maand.

Ook de vleessector loopt tegen muren op. De vleesexportfederatie in de VS (USMEF) gaf kortgeleden aan dat de vrieshuizen rondom havens nokvol zitten, vanwege de stroperige afzet. Ook de granenlogistiek loopt moeizaam. De hoop is gevestigd op het Witte Huis, maar president Joe Biden heeft een oplossing niet direct voorhanden.

Zo'n 22%

Van de Amerikaanse landbouwexport is vertraagd

Tekorten veevoer en antibiotica
Niet alleen de export, maar ook de import van goederen hapert en stokt. Zo is er in veehouderijstaten als Iowa, Minnesota en Michigan een tekort aan medicijnen en veevoeringrediënten ontstaan. De antibiotica penicilline is daar momenteel bijna niet te verkrijgen, zo meldde Reuters deze week. Boerenbedrijven komen daardoor in de knel. Ook lysine is uitermate schaars. Smithfield, een van de grootste producenten van varkensvlees, heeft aangegeven dat de tekorten de voedselzekerheid op termijn kunnen aantasten. Ook zijn er zorgen over de beschikbaarheid van non-food producten in aanloop naar de feestdagen. Een karige kerst dreigt.

Ook problemen op lange termijn
Niet alleen op korte termijn, maar ook voor de langere termijn zijn er grote logistieke uitdagingen. De American Trucking Association bracht vorige maand een rapport uit dat er een duizelingwekkend tekort is van maar liefst 80.000 vrachtwagenchauffeurs. En tot 2030 zijn nog eens 80.000 chauffeurs extra nodig om de snelgroeiende logistieke vraag op te kunnen vangen. De transportkosten nemen door de tekorten waarschijnlijk flink toe, zo is de verwachting. Daar komt nog bij dat de Amerikaanse infrastructuur veelal dateert uit halverwege de vorige eeuw. De logistieke aders zijn oud en niet efficiënt. De haven van Long Beach in Los Angeles staat in een ranking van de Wereldbank op plek 333 van meest moderne havens in de wereld. Een gemiddelde haven in Afrika heeft meer snufjes. 

Biden trekt portemonnee
De regering-Biden heeft vorige week aangegeven dat er landelijk $17 miljard geïnvesteerd gaat worden in het moderniseren van havens en de waterinfrastructuur. De gouverneur van Californië gaat zich sterk maken dat een substantieel deel van dit bedrag in de twee grote zeehavens in deze staat gaat worden geïnvesteerd. Het zijn nobele voornemens, maar op korte termijn zet dit geen zoden aan de dijk.

Er zijn wel signalen dat het hoogtepunt van de logistieke verstoringen achter de rug is. De directeur van de veelbesproken haven in Los Angeles claimt dat de containerfile slinkt. Eind oktober werd het aantal vertraagde containers geraamd om 71.000, maar ondertussen is dit aantal met 25% afgenomen.

Vandaag is bekend geworden dat een haven van de Amerikaanse marine aan de Californische westkust ingezet gaat worden om zeeschepen te lossen. Stukje bij beetje probeert Amerika zich uit dit logistieke infarct te worstelen. Er is echter nog een lange weg te gaan.

Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden