Voergroep Zuid

Interview Ronald Van de Ven

Voergroep Zuid ziet kansen met nieuwe strategie

21 Juli 2022

Voergroep Zuid viert deze week het 125 jaar-bestaan. Een mooie mijlpaal voor de oudste voercoöperatie van Nederland. Het bedrijf pakt flink uit. En terecht. Zo'n lange tijd actief in de voersector is niet niets. De uitdagingen voor de toekomst zijn tegelijkertijd groot voor de voercoöperatie die een groot deel van de omzet uit Brabant en Limburg haalt. Juist daar staan de dieraantallen sterk ter discussie. Met een nieuwe strategie denkt Voergroep Zuid hierop in te kunnen spelen.

"De kunst is om in deze uitdagende voermarkt wendbaar te zijn. Als de kansen zich voordoen zijn samenwerking of overnames zeker een optie, maar wij willen geen nieuwe top-3 speler worden", aldus Ronald van de Ven (61) die nu ruim een jaar CEO is.

Het 125-jarig jubileum is een mooie mijlpaal. Wat betekent dit voor jullie?
"We zitten middenin de feestweek. Je merkt dat het jubileum veel met onze klanten en organisatie doet. Onze lange historie is een bewijs dat er veel dingen goed gaan. Ooit zijn de voorlopers van de huidige coöperatie begonnen om inkoopactiviteiten goed en efficiënt te bundelen. Die gedachte leeft nog steeds, maar wel in de tijdsgeest van vandaag. Dit houdt in dat onze klanten nauw betrokken zijn, maar ook weer niet oneindig loyaal. Voorop staat altijd dat onze prestaties moeten kloppen. Dan heb ik het over een scherpe prijs/kwaliteitverhouding in combinatie met goede resultaten in de stal. Dit houdt ons scherp. Wij zijn als coöperatie van de boeren en voor de boeren. Dat willen we continueren, vandaar dat wij met ons nieuwe jongerenprogramma ook sterk inzetten op potentiële bedrijfsopvolgers. Zaterdagavond vieren we samen met deze jongeren een feestje tijdens 'Het Brokkenbal'. Daar verwachten we 1.500 jonge boeren en boerinnen. Dat is een mooie start om ze beter te leren kennen en de komende jaren samen te werken."

Je bent nu ruim een jaar CEO, hoe bevalt dit?
"Erg goed. De ambities die de Voergroep heeft passen prima bij mijn ervaring en mijn huidige levensfase. Ik heb nog veel energie en ambitie om met het team deze coöperatie in de veranderingen van de markt nog succesvoller te maken. Ooit ben ik bij Hendrix/Nutreco begonnen en nu dus weer terug in Zuid-Nederland, waar ik ook woon. Voergroep Zuid is een ambitieuze club. Het is mooi om daar leiding aan te mogen geven. Het is een no-nonsens bedrijf waar het boerenbelang echt centraal staan. Dat spreekt mij aan." 

Voorheen zat je in de directie bij Agrifirm en ForFarmers, de grote jongens zogezegd. Wat maakt Voergroep Zuid anders?
"Vooropgesteld, elk businessmodel heeft zo zijn voor- en nadelen en kansen. De bedrijven waar ik werkzaam was, zijn groter en hebben internationale ambities. Dat is uitdagend, maar het zorgt ook voor een complexere organisatiestructuur. Dit maakt veranderprocessen ingewikkelder. Bij Voergroep Zuid kan ik heel direct sturen en de organisatie is door haar omvang in staat zaken veel sneller op te pakken. Dat werkt prettig, zeker in de huidige snel veranderende markt."

Vertel eens meer over jullie nieuwe strategie, hoe denken jullie bijvoorbeeld om te gaan met de krimpende veestapel in ons land?
''Krimp van de veestapel is een gegeven. In onze strategie zijn wij er van uitgegaan dat de markt de komende jaren ongeveer 15% krimpt. Dat kan natuurlijk in de praktijk ook 10% of 20% zijn, maar je moet ergens vanuit gaan. Om deze krimp op te vangen moeten wij groeien in marktaandelen. Trekken we de groei van de afgelopen jaren door, dan kunnen wij ook in de krimpende markt onze fabrieken vol houden. Dat is belangrijk voor onze kostprijs. Zo kunnen we efficiënt blijven produceren. Daarnaast kunnen overnames in Nederland of het noorden van België helpen om de krimp van de markt in Nederland op te vangen. Als er kansen zich voordoen, dan laten we dat zeker niet na. Ik zie ook kansen voor samenwerkingsvormen met andere voerbedrijven, zonder dat dit direct een fusie is. En dan niet alleen op het gebied van voerproductie, maar bijvoorbeeld ook in ICT of innovatie.

Er komt een loyaliteitsregeling voor onze trouwe klanten

Ronald van de Ven

"Voergroep Zuid wil groeien, maar hoeft echt geen nieuwe top-3 speler te worden. Groot zijn heeft ook nadelen, hoge bomen vangen veel wind. Als je naar de huidige markt kijkt, zie je dat juist de middelgrote voercoöperaties het op dit moment goed doen. Klaarblijkelijk spreekt deze omvang veehouders aan. In ons geval heeft het management direct contact met de grote klanten en dat willen we graag waarborgen, ook in de toekomst."

"Een andere pijler in onze nieuwe strategie is het ontwikkelen van circulaire voeractiviteiten. Daarover maken we later dit jaar de eerste concrete stappen bekend. Daarmee denken wij een interessante partner te zijn voor veehouders die deelnemen aan bepaalde afzetconcepten. Dit sluit goed aan bij de huidige tijdsgeest, waarin we samen verder moeten verduurzamen. Ook willen we de komende jaren onze niet-voer activiteiten verder versterken. Denk hierbij aan onze retail-activiteiten (8 Welkoopwinkels en een Praxis). Die winkels draaien goed. Met de fusie van Zuiderhuis en Rivez hebben we onze activiteit in financiële dienstverlening versterkt. Het geld dat we daarmee verdienen, kunnen we bijvoorbeeld aanwenden voor overnames in de mengvoersector.

Over geld verdienen gesproken, de eerste jaren na de fusie in 2015 (toen Boerenbond Deurne, Isidorus Nederpeel en de Boerenbond Helden opgingen in Voergroep Zuid) waren niet succesvol. Ook waren er strubbelingen in het management. Hoe draaien jullie nu?
"Zoals bij veel fusies heb je kort na een fusie te maken met cultuurverschillen en veel interne processen. Het heeft tijd nodig om zaken samen te laten smelten en een nieuwe eenheid te laten ontstaan. Mijn voorganger Wim Maaskant heeft dit proces goed begeleid en een stevig fundament neergezet. Met mijn komst zijn we in een volgende fase aanbeland en gaan we vorm geven aan onze nieuwe strategie. Financieel draaien we solide met een bedrijfsresultaat van €1,8 miljoen in 2021."

Vloeit er nog dividend terug naar de leden?
"Nee, dat doen wij niet. Wij geven het voordeel aan de voorkant aan onze klanten middels een scherpe voerprijs. Daarmee is onze winst ook beperkt. Wel werken we aan een loyaliteitsregeling, waarmee loyale leden extra worden beloond. Hoe we dit exact in gaan vullen, wordt later dit jaar bekend gemaakt."

Tot slot, de voerprijzen rijzen dit jaar de pan uit. Wat zijn jullie verwachtingen?
"De grondstoffenmarkt is complex en de prijzen zijn hoog. De top lijkt echter bereikt. De afgelopen twee weken hebben wij de voerprijzen als één van de eersten met €1,40 tot €1,60 per 100 kilo verlaagd. Ik verwacht dat deze daling de komende weken verder doorzet. Voor het vierde kwartaal is het nog lastig een inschatting te maken. Die markt is nog niet gezet. Veel zal afhangen van de oorlog in de Oekraïne en de graanoogsten wereldwijd. Hopelijk treedt er een verdere daling van de grondstofprijzen op. Dit is hard nodig omdat niet in alle sectoren de prijzen voor de producten van de boer mee stijgen. Onze zorg zit daarbij vooral in de varkens- en geitenhouderij. Daar blijven de opbrengstprijzen voor boeren  ver achter om alle gestegen kosten goed te maken."

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
boerenbusiness.nl

Wouter Baan

Wouter Baan is redacteur voor Boerenbusiness en focust zich op zuivel, varkens en vleesmarkten. Ook volgt hij de (bedrijfs)ontwikkelingen binnen de agribusiness en interviewt hij CEO’s en beleidsmakers.
Regenradar
Powered by Agroweer

Nieuws Voer

Voergroep Zuid ziet verkoop voeders in 2021 groeien

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief