De twee grootste Noordwest-Europese zuivelcoöperaties Arla en FrieslandCampina hebben beide een goed eerste halfjaar van 2024 achter de rug. Beide bedrijven zijn voorzichtig positief over de tweede helft van het jaar. Arla is daarover iets uitgesprokener dan FrieslandCampina. Maar dat is niet heel verwonderlijk, gezien het feit dat de Scandinaviërs een maand later zijn met het presenteren van hun cijfers en juist in die maand is er veel veranderd in de zuivelmarkt.
Toch blijft ook Arla voorzichtig bij al het nieuws over snel stijgende zuivelprijzen. Het bedrijf is bang dat de consumenten en de retail moeite zullen hebben om de grote stappen omhoog, die de zuivelmarkt nu zet, te volgen.
Omzetten omlaag
Zowel Arla als FrieslandCampina zagen hun omzet dalen ten opzichte van de eerste helft van 2023; FrieslandCampina met zo'n €370 miljoen, Arla met ruwweg €500 miljoen. De omzet van de eerste kwam uit op €6.433 miljoen, die van de tweede op €6,6 miljard. Alle twee zagen ze echter ook hun winst stijgen. Bij FrieslandCampina ging die omhoog van €8 miljoen naar €183 miljoen. Bij Arla steeg die van €103 miljoen naar €167 miljoen.
De melkprijs zette weer een stijgende lijn in, al was die bij FrieslandCampina nog altijd duidelijk lager dan in de eerste helft van vorig jaar. Gecorrigeerd voor afwijkende vet- en eiwitgehaltes betaalden beide coöperaties in de eerste helft van dit jaar een ongeveer vergelijkbare melkprijs.
Natuurlijk zijn er verschillen. Arla is voor de afzet van haar producten sterker afhankelijk van de retail in Europa. Bovendien zijn merkproducten daarbij een belangrijkere speerpunt voor Arla. Het bedrijf zag de retailafzet verder teruglopen, maar signaleerde tegelijkertijd een herstel van de merkproductenafzet. Volgens Arla werd de trend gekeerd doordat de koopkracht van de meeste Europese consumenten is verbeterd. Gemiddeld werd 4,1% meer Arla-merk verkocht, in de Benelux en Frankrijk echter tot bijna 15% meer.
Kaasbusiness
Kaas is dan weer niet zo'n groot ding bij Arla, al ziet dit bedrijf ook een toenemende vraag naar Goudse foliekaas, een product dat voor FrieslandCampina juist heel belangrijk is, maar niet per se onder merk. FrieslandCampina zag juist bij kaas een sterk herstel. De Nederlandse zuivelreus moet het daarnaast meer hebben van de afzet van zuivel buiten Europa, en daar juist wel sterk van merken. Ook profiteert FrieslandCampina weer heel goed van de afzet van ultra-premium kindervoeding in China. Dat is iets wat Arla niet heeft. Bij beide bedrijven is en blijft ook de ingrediëntentak een belangrijke bijdrage aan de winst leveren, maar daar liepen bij allebei de omzet en winst terug.
Arla is en blijft wel het bedrijf met de grootste en ook stabielste melkaanvoer. In het eerste halfjaar van 2024 werd zo'n 7 miljard kilo melk aangevoerd, nagenoeg evenveel als in de eerste helft van 2023. FrieslandCampina daarentegen verloor zo'n 3% melk en had nog een aanvoer van 4,7 miljard kilo. Aangezien beide bedrijven qua omzet bijna even groot zijn, valt gemakkelijk uit te rekenen dat FrieslandCampina het meeste waarde toegevoegd aan de melk en, gezien de winsten, afgelopen halfjaar ook de meeste marge.
Verschil in nabetaling
Het betreft echter nog steeds een tussenbalans, waarbij FrieslandCampina ook profiteert van de grote schoonmaak die CEO Derck Jan van Karnebeek vrijwel direct na zijn aantreden heeft laten maken in de boeken van de Amersfoortse onderneming. Nu is het zaak om de positieve ontwikkelingen vast te houden. Voorzichtigheidshalve keert het bedrijf daarom nog geen deel-nabetaling uit over het eerste halfjaar, waar Arla strak volgens schema blijft uitkeren, minimaal 1,5% nabetaling, mogelijk meer. Ook moet FrieslandCampina zorgen dat het eigen vermogen niet verder gaat slinken. Bij Arla is dat alvast geborgd.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Toch blijft ook Arla voorzichtig bij al het nieuws over snel stijgende zuivelprijzen. Het bedrijf is bang dat de consumenten en de retail moeite zullen hebben om de grote stappen omhoog, die de zuivelmarkt nu zet, te volgen.
Omzetten omlaag
Zowel Arla als FrieslandCampina zagen hun omzet dalen ten opzichte van de eerste helft van 2023; FrieslandCampina met zo'n €370 miljoen, Arla met ruwweg €500 miljoen. De omzet van de eerste kwam uit op €6.433 miljoen, die van de tweede op €6,6 miljard. Alle twee zagen ze echter ook hun winst stijgen. Bij FrieslandCampina ging die omhoog van €8 miljoen naar €183 miljoen. Bij Arla steeg die van €103 miljoen naar €167 miljoen.
De melkprijs zette weer een stijgende lijn in, al was die bij FrieslandCampina nog altijd duidelijk lager dan in de eerste helft van vorig jaar. Gecorrigeerd voor afwijkende vet- en eiwitgehaltes betaalden beide coöperaties in de eerste helft van dit jaar een ongeveer vergelijkbare melkprijs.
Natuurlijk zijn er verschillen. Arla is voor de afzet van haar producten sterker afhankelijk van de retail in Europa. Bovendien zijn merkproducten daarbij een belangrijkere speerpunt voor Arla. Het bedrijf zag de retailafzet verder teruglopen, maar signaleerde tegelijkertijd een herstel van de merkproductenafzet. Volgens Arla werd de trend gekeerd doordat de koopkracht van de meeste Europese consumenten is verbeterd. Gemiddeld werd 4,1% meer Arla-merk verkocht, in de Benelux en Frankrijk echter tot bijna 15% meer.
Kaasbusiness
Kaas is dan weer niet zo'n groot ding bij Arla, al ziet dit bedrijf ook een toenemende vraag naar Goudse foliekaas, een product dat voor FrieslandCampina juist heel belangrijk is, maar niet per se onder merk. FrieslandCampina zag juist bij kaas een sterk herstel. De Nederlandse zuivelreus moet het daarnaast meer hebben van de afzet van zuivel buiten Europa, en daar juist wel sterk van merken. Ook profiteert FrieslandCampina weer heel goed van de afzet van ultra-premium kindervoeding in China. Dat is iets wat Arla niet heeft. Bij beide bedrijven is en blijft ook de ingrediëntentak een belangrijke bijdrage aan de winst leveren, maar daar liepen bij allebei de omzet en winst terug.
Arla is en blijft wel het bedrijf met de grootste en ook stabielste melkaanvoer. In het eerste halfjaar van 2024 werd zo'n 7 miljard kilo melk aangevoerd, nagenoeg evenveel als in de eerste helft van 2023. FrieslandCampina daarentegen verloor zo'n 3% melk en had nog een aanvoer van 4,7 miljard kilo. Aangezien beide bedrijven qua omzet bijna even groot zijn, valt gemakkelijk uit te rekenen dat FrieslandCampina het meeste waarde toegevoegd aan de melk en, gezien de winsten, afgelopen halfjaar ook de meeste marge.
Verschil in nabetaling
Het betreft echter nog steeds een tussenbalans, waarbij FrieslandCampina ook profiteert van de grote schoonmaak die CEO Derck Jan van Karnebeek vrijwel direct na zijn aantreden heeft laten maken in de boeken van de Amersfoortse onderneming. Nu is het zaak om de positieve ontwikkelingen vast te houden. Voorzichtigheidshalve keert het bedrijf daarom nog geen deel-nabetaling uit over het eerste halfjaar, waar Arla strak volgens schema blijft uitkeren, minimaal 1,5% nabetaling, mogelijk meer. Ook moet FrieslandCampina zorgen dat het eigen vermogen niet verder gaat slinken. Bij Arla is dat alvast geborgd.