In maart mogen we naar de stembus om een nieuw bestuur te kiezen voor het Waterschap en voor de Provinciale Staten. De opkomst bij de vorige waterschapsverkiezingen was erg laag, daarom is er nu voor gekozen om de verkiezing gezamenlijk met de Provinciale Staten te houden. Daarbij komt ook nog dat de Provinciale Staten de Eerste Kamer mag kiezen. Eén verkiezing voor drie bestuurslagen. Makkelijk voor de kiezer, maar het maakt de verkiezing er niet objectiever van.
Het waterschap is een uitvoerend overheidsorgaan dat voor voldoende en schoon water moet zorgen. Voor de uitvoering van die taken heft zij watersysteemheffing en zuiveringslasten. Het bestuur bepaalt binnen bepaalde kaders hoe de kosten worden verdeeld over alle ingezetenen. Ook bepaalt zij op welke wijze werkzaamheden worden uitgevoerd. De provincie geeft aan welke taken het waterschap moet oppakken, denk dan bijvoorbeeld ook aan dijkverbetering of maatregelen om het water schoner te maken. De provincie krijgt op haar buurt weer beleidslijnen opgelegd door het rijk en/of de EU.
Het waterschap heeft een belangrijke uitvoerende taak. Doordat zij een beperkte beleidsvrijheid heeft, kan de kiezer echter niet veel verschil maken. Terwijl een verkiezing pas werkt als de kiezer echt het verschil kan maken en de kiezer dat verschil merkt. Waarom stemmen op iets dat toch al vaststaat of waar ik toch niets van merk? De waterschappen proberen wel duidelijk te maken wat ze doen, maar voor veel mensen is het (terecht) vanzelfsprekend dat het water wordt gezuiverd en de veiligheid is gegarandeerd.
Nu de waterschapsverkiezingen samen met de provinciale (en Eerste Kamer verkiezingen) worden gehouden, is er weinig aandacht voor de specifieke zaken bij het waterschap. Dit komt door de prominente rol die de Eerste Kamer tegenwoordig speelt en het belang van het kabinet om een werkbare meerderheid in de senaat te houden.
Diverse partijleiders hebben al aangegeven dat het eigenlijk gaat om verkapte landelijke verkiezingen. De opkomst gaat dan ook veel hoger zijn dan de gebruikelijke 50 procent van de provinciale verkiezingen. En zeker hoger dan de 23 procent opkomst van de vorige waterschapsverkiezingen.
De uitkomst van de waterschapsverkiezingen wordt ook sterk beïnvloed door de landelijke politiek. In het verleden was dit ook het geval als de gemeenteraadsverkiezingen en Tweede Kamer verkiezingen binnen een korte termijn werden gehouden. De regionale politiek wordt vaak afgerekend op de prestaties van de landelijke politiek.
De waterschappen hebben gekozen voor gezamenlijke verkiezingen. Het voordeel is dat er een hoge opkomst gaat worden gerealiseerd. De uitkomst heeft echter weinig te maken met het functioneren van het waterschapsbestuur. De verkiezingen zorgen ook voor een hoger politiek gehalte in het bestuur. Terwijl het waterschap geen plek moet worden voor politiek gedoe, maar een plek waar een kundig bestuur zorgt voor een efficiënte uitvoering van alle taken.
Alfred Jansen
De Mediaan
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/columnisten/column/10861598/Waterschap-geen-plek-voor-politiek-gedoe]Waterschap geen plek voor politiek gedoe[/url]