Blog: Clarisse van der Woude

Zijn de grote fritesbakkers klaar voor morgen?

2 September 2016 - Clarisse van der Woude - 3 reacties

Tientallen jaren na de introductie van patat of frites in Nederland, is de populariteit van de aardappelsnack anno 2016 weer keihard aan het groeien. Een goede zaak voor de aardappelteler, maar heeft de fritesindustrie ook de juiste koers gekozen?

De frietateliers van chefkok Segio Herman schieten als aardappelen…ehh….paddenstoelen uit de grond, de Febo gaat vanuit aparte bezorgkeukens frites bezorgen aan huis en retailer Jumbo opent in Winterswijk de eerste foodcorner waar verse frites kan worden gegeten. Ook bij de Zuiderburen gaat de populariteit omhoog. Letterlijk. Zo serveert Brussels Airlines, die een vliegende ambassadeur van België wil zijn, sinds juli dit jaar frites aan boord.

Het verdwijnen van het blauwe vinkje van de Stichting ‘Ik Kies Bewust’ dat ook op supermarktfrites zit ten spijt. Zelfs de randstedelijke foodies die hun visie op superfoods en een ‘gezonde’ levensstijl ongebreideld etaleren, erkennen dat ook zij niet altijd een patatje mét kunnen weerstaan. Verder wordt een dagje sauna - wat toch door moet gaan als een gezonde en ontspannen bezigheid - gevierd met lekker eten. Zonder saté en friet gaat elke sauna failliet, zo zei de directeur van de Veluwse Bron onlangs. Trouwens is patat eten tussen het badderen en de stoomcabines door ook nog eens een plausibel excuus om de zouten die door het zweten en stomen worden afgevoerd weer aan te vullen, zo schijnt.

Zonder saté en friet gaat elke sauna failliet

Dat frites weer helemaal opleeft, mede met het oog op de al gerealiseerde en de geplande capaciteitsgroei in verwerking, is mooi, maar er is wel een punt dat aandacht vereist: Het is namelijk voor een groot deel vérse frites waarvoor de Nederlandse consument in de rij staat. Rijen dik zelfs, bij het Frites Atelier, waar een portie van het ambachtelijke volksvoedsel tussen de 3,50 en 6 euro kost. Ook de uitkomst van de AD Friettest (de discussie over de test an sich laat ik even buiten beschouwing) wijst uit dat verse frites hip en trendy is.

Dat terwijl de grote jongens in de Nederlands-Belgische fritesindustrie hoofdzakelijk zijn ingericht op diepvriesproduct voor de massale export. Markten die overigens gevoeliger zijn voor de mondiale conjunctuur. Oké, er zijn producenten van dit kaliber die op semi-vers zijn ingestoken. Zo hebben in België Farm Frites, Lutosa en Mydibel verse voorgebakken frites (gekoeld). Ook het Nederlandse Farm Frites en Aviko leveren semi-vers, maar de markt van verse niet voorgebakken frites is toch vooral in handen van de kleinere gespecialiseerde schilbedrijven. Denk in Nederland aan bijvoorbeeld Schaap Holland. In België gaat het om een 15-tal bedrijven die vers al lang en breed hebben ontdekt.

Rest mij de vraag; Kunnen de grote fritesconcerns op tijd overschakelen naar deze 'vers' trend of ligt hun toekomst sec in het Oosten?

Clarisse van der Woude

Expert akkerbouw boerenbusiness.nl
Reacties
3 reacties
Koos 3 September 2016
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/columns/column/10871375/Zijn-de-grote-fritesbakkers-klaar-voor-morgen?]Zijn de grote fritesbakkers klaar voor morgen?[/url]
Zoals alletijden zijn er trenddie artikelen waar je als verkoper op in kunt spelen maar er zijn zoveel faktoren wat de beleving er van kan beïnvloeden bij frites is dat de bereiding, goede frituuroven, welke olie of vet etc.
Fabriek frites worden over het geheel goed voorbewerkt om naar eigen inzicht te kunnen worden doorgegeven creatieveteitis hier bij belangrijk
Vincent 3 September 2016
Er is volgens mij ook een derde alternatief: bedrijven als Friethoes of frites uit zuyd bakken echt verse (bio) friet voor voor de horeca. Dus niet semi vers wat vaak betekend het zelfde als diepvries maar dan gekoeld ipv bevroren.
Abonnee
erik 3 September 2016
verse frites worden niet voorgebakken en gekoeld aangeleverd. Diepvries frites zijn voorgebakken. Nogal een verschil. of ze biologisch zijn of niet, dat proeft niemand meer als ze in vet van meer dan 175 graden hebben gelegen!
Frenk 7 September 2016
Ondanks het feit dat in de AD top 100 de circa 1e derig Cafetaria's niet voorgebakken frites serveren wegens subjectiviteit van de redactie, blijft al ruim 5 jaren lang dit "niet voorgebakken frites" aandeel nagenoeg onveranderd rondom de 7 tot 9%. Bovendien een fenomeen in louter in NL en BE. Kortom een te verwaarlozen aandeel. Gezien dit niet wijzigende marktaandeel de afgelopen jaren (ondanks het feit dat de media hier op tracht te sturen) is zowel de consument als de horeca eindverbruiker nog steeds content met voorgebakken gasverpakte danwel diepvries frites. T.a. Dit artikel: waarom zouden de producenten de strategie wijzigen. Obv opportunistische trends en niches in relatief kleine landen zullen de producenten geen strategieen wijzigen. Bovendien: over smaak valt niet te twisten. En de consument heeft altijd gelijk. Vooralsnog al jaren met meer dan 90%
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Nieuws Aardappelen

Barstjes ontstaan in de Europese fritesafzet

Nieuws aardappelen

Fritesmarkt VS tapt uit een heel ander vaatje

Analyse China

Wordt frites geraakt door haperende groei in China?

Nieuws Aardappelen

'De fritesbubbel gaat vroeg of laat barsten'

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden