Blog: Johan Geeroms

Voedingsrevolutie dient zich aan: gezond eten

28 Juni 2016 - Johan Geeroms - 1 reactie

Het aantal 80-plussers neemt snel toe. Volgens het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut (NiDi) is het voor de baby’s die nu worden geboren heel gewoon als ze straks 100 worden. We worden steeds ouder en vitaler.

Oftewel: er komen gezondere generaties aan die langer productief blijven. Een versterking van de economische motor waar gezonde voeding een belangrijke bijdrage aan levert.  

Met dit plaatje in zijn achterhoofd roept Landbouw-staatssecretaris Martijn van Dam iedereen op meer groenten en fruit te gaan eten. 'Goed voor onze gezondheid en goed voor onze economie', voegde hij eraan toe. Er liggen tientallen miljoenen euro’s klaar om de groente en fruitconsumptie  te stimuleren. Van Dam presenteerde onlangs het  akkoord dat hij bereikte met Nederlandse land- en tuinbouworganisaties over de inzet van Europese subsidies .

Er komen gezondere generaties aan die langer productief blijven

Wie wil niet jong en gezond blijven? Het is een trend die steeds meer aan kracht wint. Vooral bij welvarende ouderen en jonge hoogopgeleiden neemt de vraag naar gezonde voeding sterk toe. Zij zijn de trendsetters, later komt de massa er achteraan. Gezond eten krijgt steeds meer prioriteit. En steeds meer mensen willen er ook voor betalen.  Een voedingsrevolutie lijkt nabij. 

Volgens Arie Dijkstra,  hoogleraar sociale psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, is een goede gezondheid onderdeel van onze overlevingsstrategie. 'We vinden het allemaal belangrijk. Voor zeker een derde van de Nederlanders heeft het zelfs topprioriteit', zo stelt Dijkstra.

Werken aan je gezondheid past bij de moderne mens die zelf aan het stuur wil zitten: zélf vorm en gestalte geven aan je leven. Voeg daar de boost van de technology aan toe: social media, mobiel internet en health- tools. Samen maken ze de consument slimmer. Kennis en informatie over voeding is eenvoudig met elkaar te delen (social media), gemakkelijk te vinden (mobiel internet) en gezondheidseffecten zijn eenvoudig meetbaar (health tools). Op het kruispunt van food, health en technology staan mooie dingen te gebeuren.

Met de opkomst van gezond eten ontstaan ook nieuwe businesskansen.  Het biedt telers een ontsnapping uit de wedren van schaalvergroting en margedruk.  Groente, fruit en aardappels in combinatie met gezond eten lenen zich uitstekend voor marketing en beleving.

Hoe kunnen AFG-bedrijven inspelen op de gezond eten-trend? In het rapport ‘Een gezonde toekomst, de kansen van de gezondheidstrend voor foodbedrijven’ zet het Economisch Bureau van ING een aantal praktische tips op een rij:

  • Maak ketens korter; glasgroenten die rijper worden geoogst zijn gezonder. Vandaag geoogst morgen bij de consument.
  • Wees zuinig met gezonde landbouwgrond. Door optimaal beheer groeien gewassen beter en gezonder en zijn minder gewasbeschermingsmiddelen nodig.
  • Ga aan de slag met aansprekende speciaalproducten. Snoeptomaatjes zijn een mooi voorbeeld.
  • Ben kritisch op de productsamenstelling. Produceer gezonder en verminder geleidelijk ongezonde bestanddelen.
  • Betrek kritische jonge consumenten en professionals bij de productontwikkeling en  marketing.  
  • Verschaf begrijpelijke informatie over ingrediënten, voedingsstoffen, calorieën, etc.
  • Benut de regiefunctie van de foodretail om de keten in beweging te zetten. Vertaal de gezondheidsbehoefte door naar eisen aan huismerkleveranciers. Werk samen om gezonde producten beter voor het voetlicht te brengen.


Tot slot: wees niet bang dat ‘gezond eten’ slechts een tijdelijke hype is. Volgens professor Ignaas Devisch van de Universiteit Gent is een gezonde uitstraling een nieuwe norm in de samenleving. Hij verwoordt het treffend: 'Ons uiterlijk en onze leefstijl zijn een spiegel van wie we zijn. De fabrieksdirecteur in de vorige eeuw was een gezette man met een sigaar in zijn mond. De ideale manager van vandaag heeft een afgetraind lichaam. Wie er gezond en sportief uitziet, is goed bezig.'

Johan Geeroms

Johan Geeroms is Risk Director bij Euler Hermes, wereldmarktleider op het gebied van kredietverzekeren en corporate incasso. In zijn blogs richt Geeroms zich veelal op ontwikkelingen in de agrarische sector.
Reacties
1 reactie
Liesbeth Damman 29 Juni 2016
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/columns/column/10870391/Voedingsrevolutie-dient-zich-aan:-gezond-eten]Voedingsrevolutie dient zich aan: gezond eten[/url]
Ben erg blij met dit artikel en de link naar de economische verkenning en heb een link in mijn netwerk geplaatst
U kunt niet meer reageren.

Wat zijn de actuele noteringen?

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden