Blog: Johan Geeroms

Neem afstand en zie de kansen in de uienhandel

31 Augustus 2016 - Johan Geeroms

De handel in uien laat een gestaag stijgende lijn zien. En ook de verdere toekomst van deze export-topper ziet er prima uit. Natuurlijk, de schommelingen in prijs en productie zijn er en zullen blijven. Maar neem iets meer afstand en zie het opwaartse potentieel.

Eerst een paar cijfers. Begin dit jaar meldde het CBS dat het areaal uien in 2015 met 1,2 duizend hectare steeg naar 32,9 duizend hectare. Een stijging van vier procent in een jaar tijd. Kijken we iets verder terug, bijvoorbeeld naar 2000, dan bedraagt de stijging 65 procent. Ook al produceert Nederland slechts twee procent van alle uien ter wereld, toch zijn we wereldmarktleider. Jaarlijks verhandelen en verschepen we gemiddeld 1,3 miljard kilo uien. Kijken we naar de toekomst dan zien we meerdere kansrijke trends:  

  • Explosieve groei wereldbevolking

De wereldbevolking groeit explosief en dan ook nog vooral in landen met een hoge uienconsumptie. Gaan we ervan uit dat de aarde in 2050 meer dan negen miljard bewoners telt, dan is gemiddeld per jaar meer dan 700.000 ton extra productie nodig. De uienteelt groeit weliswaar, maar lang niet zo explosief. Daar zit volop groeipotentieel.

Wat die groei betekent is goed te zien aan een land als India, zelf ook een belangrijk uienproducent. De consumptieve bestedingen groeien daar met 10 tot 12 procent per jaar (!). Nog harder dus dan de totale jaarlijkse Indiase economische groei van 7,5 procent. Verantwoordelijk voor die snelle groei is de middenklasse, die nu uit 300 miljoen Indiërs bestaat en die exponentieel doorgroeit. Van elke 100 roepies besteden Indiërs er 45 aan voeding. Tel uit je winst.

  • Steeds meer verschillende uien
Met onze kennis en ervaring op het gebied van veredeling zijn we prima in staat in te spelen op de vraag.

Er is op foodgebied in toenemende mate sprake van diversificatie. Dat geldt ook voor de vraag naar uien. Brazilië wil mooie, grote blanke uien, Afrika wil juist weer kleintjes. Het Verenigd Koninkrijk vraagt bronskleurige en Duitsland heeft weer de voorkeur voor een middelformaat tot grote blanke ui. Naarmate de welvaart zich uitbreidt zal de vraag zich verder diversifiëren. Met onze kennis en ervaring op het gebied van veredeling zijn we prima in staat daarop in te spelen.

  • Kennis en technologie

Met veredeling kunnen we ook antwoorden bieden op andere marktvragen. Denk aan uienrassen die op arme gronden groeien of resistent zijn tegen bepaalde schimmels. Ook kunnen we inspelen op de effecten van de klimaatverandering. Het inkruisen van een gewenste eigenschap is bewerkelijk, maar biedt wel vele mogelijkheden. Wageningen UR is daar dan ook volop mee bezig.

Ook op het gebied van handling, logistics & warehousing is nog volop vooruitgang te boeken. Mooi voorbeeld zijn de optische sorteermachines. 24 uur per dag doen ze hun werk. Capaciteit: ruim 30 ton per uur!

  • Gezondheidstrend

Gezondheid krijgt steeds meer aandacht. Ook in die hoek scoren uien goed. Ze zijn niet alleen een belangrijke bron van vitamines en mineralen voor veel bevolkingsgroepen, ook bieden ze andere gezondheidsvoordelen. Zo zijn uien goed voor hart- en bloedvaten en ze bevatten antioxidanten. Als calorie-arme smaakversterker zijn ze niet weg te denken uit de wereldkeuken.  

Kortom, kansen genoeg. Zeker in combinatie met de juiste ondernemersgeest. Kijk wat er gebeurde toen Rusland de grenzen dichtgooide. Opeens blijken we in staat hele nieuwe markten aan te boren. In 2015 exporteerde we vanuit het niets voor zo’n 9 miljoen euro aan uien naar Indonesië en Panama. Ik ben benieuwd wat er de komende jaren in China, Vietnam, Midden-Amerika en het Midden-Oosten bereikt wordt.  

Zijn er dan helemaal geen bedreigingen? Een belangrijk aandachtspunt is de kwaliteit. Mede door de extremen in het weerbeeld is de kwaliteit van de Nederlandse uien de laatste jaren achteruitgegaan. Het gemiddelde tarra-percentage ligt duidelijk hoger dan we gewend waren. Het is te gemakkelijk om alleen het weer de schuld te geven. De kwaliteit van de verschillende telers loopt nogal uiteen.

Naast oog voor kwaliteit kan ook de samenwerking beter. Werk liever samen dan tegen elkaar. Samen sta je sterker en valt er nog beter te scoren met één van onze mooiste exportproducten.

Johan Geeroms

Johan Geeroms is Risk Director bij Euler Hermes, wereldmarktleider op het gebied van kredietverzekeren en corporate incasso. In zijn blogs richt Geeroms zich veelal op ontwikkelingen in de agrarische sector.

Analyse Uien

Het vertrouwen in de uienmarkt is verdampt

Analyse Uien

Kan de uienprijs terugzakken naar nul?

Marktupdate Uien

Voorbereiding nieuwe oogst uien trekt meer dan oude

Marktupdate Uien

Na plantuien wordt zaaien van uien ook een gevecht

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden