Column Krijn J. Poppe

Ontwerpers als oplossing voor agrarische problemen

30 Oktober 2013

Eindhoven vulde de herfstvakantie in met de Dutch Design Week, een jaarlijkse internationale week waarin op verschillende manieren aandacht gevraagd wordt voor ontwerpen. De lichtstad heeft een reputatie hoog te houden op dat terrein en doet dat met verve.

De dilemma’s in de voedselproductie trekken de laatste jaren veel aandacht van kunstenaars en ontwerpers. En dus stond de beurs dit jaar in het teken van AgriMeetsDesign. Dat bood ontwerpers de kans om mooie kunstwerkjes en hebbedingetjes te presenteren, waarin ze zich hadden laten inspireren door de landbouw en het landschap.

Belangrijker is de ontmoeting van ontwerpers met de landbouw in innovatie. Ontwerpers kijken met andere ogen naar complexe problemen. Ze proberen een hardnekkig probleem te begrijpen en dan er een andere context aan toe te voegen. U en ik denken dat het daar nog ingewikkelder van wordt, maar ontwerpers vinden juist inspiratie uit het benaderen van het probleem uit een heel andere hoek. Het haalt blokkades weg uit ons denken.

In AgriMeetsDesign werd die ontmoeting op verschillende manieren vorm gegeven. Een aantal LEI collega’s was betrokken bij sessies waarin nieuwe verdienmodellen voor boeren werden ontworpen. Moet je naar 200 koeien of kun je de 75 koeien aanvullen met bedrijfsruimtes voor kaas- en worstmakers en zzp’ers. Die je met je boerenervaring coacht, hoe je werk en privé op gezonde wijze op één locatie mengt?

Een heel andere manier van ontwerpen stond centraal in het bouwen van apps met handige software voor boeren, burgers of consumenten. Op de High Tech Campus werd een zogeheten hackaton georganiseerd: een marathon voor hackers. De ICT wizz kids hadden het niet op de telefoon van Angela Merkel of onze bankrekeningen voorzien, maar op de data uit de landbouw. Samen met ontwerpers en data-experts van onder meer Dienst Regelingen, DLG, Frug I Com en LEI wisten zij binnen 30 uur fraaie prototypes te bouwen.

De hoofdprijs ging naar het team Kaveliers dat de precisielandbouwgegevens van Van den Borne Aardappelen in mooie kaartjes wist af te beelden: per vak van 3 bij 3 meter brachten zij de eerder met de machines geoogste data in kaart. Ook veel aandacht voor apps waarmee mensen elkaar data beschikbaar kunnen stellen: boeren die fietsende of wandelende burgers kunnen informeren door alle open data rond percelen, gewassen en data aan te vullen met gegevens over de eigen (web)winkel of een smartphone bordje ‘Pas op, Schrikdraad’. En een app met de mooie naam Foodback, die oma’s recepten doorgeeft aan consumenten die overwegen voedsel weg te gooien.

Zulke ervaringen met ontwerpers moeten we als agrarische sector meer zien uit te buiten. Innovatie ontstaat waar verschillende ervaringen elkaar vinden. Zoals die tussen de agrarische sector en de creatieve industrie. Dan komen Eindhoven en Amsterdam weer wat dichter bij het platteland. En krijgen we misschien onze hardnekkige problemen opgelost door professioneel herontwerp.

Krijn J. Poppe
Econoom met een analyserende blik op de landbouw

boerenbusiness.nl

Krijn J. Poppe

Krijn Poppe werkte bijna 40 jaar als econoom bij het LEI en Wageningen UR en vervult nu een aantal advies- en bestuursfuncties. Voor Boerenbusiness duikt hij in zijn boekenkast en bespreekt actuele ontwikkelingen aan de hand van klassiek geworden studies.

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief