Opinie Niels van der Boom

Is een trekker inruilen wel zo slim?

23 Mei 2018 - Niels van der Boom - 31 reacties

De prijzen van tweedehands trekkers stijgen in rap tempo. De markt voor een 'no-nonsens'-model zonder filters, katalysatoren, Adblue en ingewikkelde computers groeit. In extreme gevallen heb je zelfs niets afgeschreven op een trekker van 20 jaar oud.

Het is niet voor het eerst dat oude trekkers flink wat geld opbrengen. In 2015 schreef ik ook al over deze trend. Verzamelaars hebben er heel wat voor over om een zeldzaam model in handen te krijgen. Die worden meestal compleet gerestaureerd en in de mottenballen gestopt. Een nieuwe trend is echter zichtbaar in de verkoop van relatief jonge trekkers; modellen van 20 tot 30 jaar oud met weinig poespas en een sterke reputatie.

Iedereen die interesse heeft in trekkers, kan het lijstje wel opnoemen. De John Deere 6910 en 7810 vind je er steevast op terug. Net zoals een flink aantal modellen van Fendt: 512/514C, Favorit 800 en de eerste generatie 900 Vario. Bijna ieder trekkermerk heeft wel een serie gebouwd die goed bekend staat.

Een beetje trekker kost zo een ton

Elektronica
Steeds meer agrarische bedrijven keren zich tegen het kopen van nieuwe trekkers. Enerzijds heeft dit te maken met de kosten; een beetje trekker kost tegenwoordig zo een ton. De afschrijving in de eerste jaren is daarmee gigantisch. Vaak zijn ze niet storingsvrij. Juist de vele elektronica is een deel van het probleem. Naast storingen, brengt het extra werk, gedoe en kosten met zich mee. De oplossing is eenvoudig: koop een gebruikt model zonder alle poespas.

In de Verenigde Staten (VS) is dit al langer aan de gang; vooral de kleinere bedrijven vertrouwen liever op een oudere trekker. Gebruikte John Deere 50 en 55-series, of de Magnum’s van Case gaan veelvuldig over de plas terug naar het land waar ze zijn gebouwd. Met RTK-gps erop kunnen ze nog lang mee. Zo heeft ieder land zijn voorkeur. Duitsland voor Fendt, John Deere en MB Trac, het Verenigd Koninkrijk (VK) voor Ford en Massey Ferguson, Frankrijk voor Renault en Italië voor Fiat.

Minachting
Nederland is een vreemde eend, omdat er geen expliciete band is met 1 of 2 merken. Lange tijd waren het vooral de hobbyisten die grof geld betaalden voor een gewilde youngtimer. Ons land loopt nog steeds voorop in de toepassing van gps. Met elkaar houden we erg veel van elektronica. Toch verandert ook hier de mening en wordt langzaamaan met minder minachtig gekeken naar een 20 jaar oude trekker. Daar kun je nog prima mee voor de dag komen.

Wat helpt, zijn de bedragen die omgaan in gebruikte trekkers. Nieuwe modellen zijn fors aan de prijs en ook de tweedehands exemplaren doen mee in die stijging. Daarvoor zijn echter wel eisen: het liefst een beneden gemiddelde urenstand, (zeer) goede staat, veel opties en het juiste type. Wie 20 of 30 jaar terug slim heeft gekocht en zuinig is geweest, kan hem nu voor de toenmalige nieuwprijs verkopen, of bedragen die daarbij in de buurt komen. Vooral in de VS en het VK gebeurde dat recent meermaals. Deze trekkers worden schaars, wat de prijzen opdrijft.

Mega bedragen
De Britten verkopen hun trekkers graag via openbare veilingen. Half mei ging een gerestaureerde County onder de hamer voor maar liefst €110.500, exclusief opgeld. Dat is een gewilde klassieker, maar ook een zilveren Ford 7810 werd voor bijna €44.000 geveild. Een TW-30 bracht dik €30.000 op.

Ook trekkers die vers van de boerderij komen, doen het goed. Op een andere veiling werd €32.000 betaald voor een 1455XL van 31 jaar oud. Een John Deere 7810 uit 2002 bracht bijna €59.000 op, €8.000 meer dan de eigenaar er destijds voor betaalde. Een veel nieuwere 6430 (bouwjaar 2012) deed het eveneens goed met €51.000. Een 18 jaar oude Case IH MX 150 ging voor €33.000 weg. In Nederland publiceren veilinghuizen als Troostwijk, VDI en Ritchie Bros helaas geen prijzen.

(Tekst gaat verder onder de tweet)

De Nederlandse trekkermarkt is er 1 met relatief kleine aantallen en een traditionele grondslag. Veelal wordt om de hoek gekocht en netjes ingeruild. Bij veilingen krijgt men een negatieve smaak, al verandert dit wel. Vooral de buitenlandse handel is een grootafnemer van gebruikte trekkers. In Ierland worden zelfs meer tweedehands trekker geïmporteerd dan nieuwe verkocht. In Nederland blijft nieuw, ook bij deze prijzen, waarschijnlijk de boventoon voeren. Echter, er staat een nieuwe groep op die kiest voor goud van oud. Dat die groep groeit, daar ben ik zeker van.

Niels van der Boom

Niels van der Boom is sinds augustus 2013 expert Akkerbouw & Techniek bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappel-, granen- en suikermarkt. Wekelijks presenteert hij de marktflits over de granenmarkt.
Reacties
31 reacties
Jpk 23 Mei 2018
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/blogs/column/10878629/is-een-trekker-inruilen-wel-zo-slim][/url]
Niels je leeft in dromenland ga maar is achter gordijnen kijken
andre vw 23 Mei 2018
Je kan ook een Zetor kopen, heb ik inmiddels al 12 jaar alleen een lampje stuk in die tijd.
Echter in mijn nieuwe John Deere met airco hou ik het wel wat langer uit.
B van Meer 23 Mei 2018
Gebruikte trekkers zijn ook gemakkelijk te (her)financieren.
6/7 jaar is mogelijk. Www.beequip.nl
Piet 24 Mei 2018
Deels mee eens, onderdelen vaak ook goedkoper.

Echter voor hoofd tractoren op een bedrijf is een nieuwe fijner en beter.

Wat rekenen de meeste werkplaatsen?
Jan 24 Mei 2018
Bij gebruikte trekkers is het ook dat trekkers uit eigen stal het duurst zijn.
bv in Rusland zijn gebruikte Belarus tractoren erg duur.
Ik denk als de gebruikte tractoren makkelijk te verkopen zijn, dat dat juist het moment is om je oude trekker in te ruilen voor een nieuwe.
Wel klopt het dat er veel elektronica is wat weinig meerwaarde heeft en dit geeft alleen kans maar extra stroringen.
Abonnee
karel S 24 Mei 2018
@piet, bij ons rekenen ze 38.75 ex btw per uur voor een monteur
Nx 24 Mei 2018
karel S schreef:
@piet, bij ons rekenen ze 38.75 ex btw per uur voor een monteur

Stagelopet?
Drent 24 Mei 2018
58 euro ex btw
Fries 24 Mei 2018
Troostwijk veilde onlangs een Fendt 920 uit 2007 voor €74.000 ex opgeld.
Dat zijn toch wel serieuze getallen!
Westbrabander 24 Mei 2018
Een Belg verkocht onlangs een Fendt 818 turboshift uit 2002 met 6050 uur voor 80.000 euro.
noord hollander 24 Mei 2018
hier jd dealer 72.50 per uur
Abonnee
Kjol 24 Mei 2018
Elke 5 jaar nieuw, met 5 jaar all-in garantie.
Herman 25 Mei 2018
Wat kan een nieuwe trekker nu meer als een exemplaar van 15 jaar oud.....? Ach..een eco-toerentalletje meer of minder..op een beeldscherm kun je instellen wat je vroeger met een draaiknopje op het ventielenblok moest doen...cruisecontrole hadden ze met handgas 40 jaar geleden ook al. Daar betaal je dan een vermogen voor en een trekkerchauffeur belt 2x per dag hoe iets ingeschakeld moet worden. Waar is het fout gegaan??? Een wezenlijk verschil met de auto. Binnenkort een nieuw exemplaar. Vol met safety en off road options. remt automatisch en nog een boekwerk vol met innovaties. Toch is het betaalbaar en kan iedereen er mee rijden. Tja..
Piet s 26 Mei 2018
Graag een nieuwe van een A merk
Met goede cabine,stoel en airco
Voor de rest mechanisch
Niets geen electronica
Wat moet je dan aanschaffen?
Graddus 26 Mei 2018
Een Hannoveraan ,tikken lopen,wisselende paardenkrachten
Abonnee
Vrij grof 27 Mei 2018
Een nieuwe kopen en dan af rijden.
Dan weet je wat je hebt en kijk je na 20-25jaar weer eens voor een nieuwe.
Geld uitgeven is makkelijker dan verdienen dus wees er zuinig op.
Abonnee
vrijbuiter 27 Mei 2018
Tweedehands New Holland en Claas, geven ze bijna weg als ze bij een ander merk ingeruild zijn.
Op safe 27 Mei 2018
vrijbuiter schreef:
Tweedehands New Holland en Claas, geven ze bijna weg als ze bij een ander merk ingeruild zijn.

Klopt.je koopt ook vaak alleen ellende van een ander.
Gewoon een nieuwe.dan maar een jaartje wachten als er niet voldoende geld is.
schoenmakers1 27 Mei 2018
Op safe schreef:
vrijbuiter schreef:
Tweedehands New Holland en Claas, geven ze bijna weg als ze bij een ander merk ingeruild zijn.

Klopt.je koopt ook vaak alleen ellende van een ander.
Gewoon een nieuwe.dan maar een jaartje wachten als er niet voldoende geld is.

noem is wat bedragen en waar en voor wat?
concludeur 27 Mei 2018
Maar de wal gaat het schip niet keren. Fabrikanten moeten wel door met die onzin om te kunnen concurreren, en te voldoen aan EU-wetgeving.
Jan 27 Mei 2018
Wat is beter een 2e hands Fendt 10.000 uur of een nieuwe Belarus of Zetor?
Fendt is beter van kwaliteit maar een lager is het zelfde of hij nu in een fendt zit of in een Belarus ?
Einstein 27 Mei 2018
Die fendt is beter voor je ego Jan de kwaliteit valt te betwisten.
Jan 27 Mei 2018
Piet s Gisteren 19:34:56

Graag een nieuwe van een A merk
Met goede cabine,stoel en airco
Voor de rest mechanisch
Niets geen electronica
Wat moet je dan aanschaffen?

Komen we dan op de Zetor of Belarus ?
Belarus hadden altijd wel heel goede motoren een Russische versie van de befaamde MWM motoren die ook vroeger in de fendt zaten.
Jan 27 Mei 2018
Fendt is altijd onbetwist de beste trekker als je bv kijkt naar een John deere hiervan is bekend dat de motoren van mindere kwaliteit zijn.

Maar een fendt van 10000 uren of een nieuwe Belarus of Zetor,
trekkers met weinig electronica ?
Harm 27 Mei 2018
Ik denk dat men van de overvloed aan electronica op terug komt
Een Fendt van 10k uur of een nieuwe Belarus?
Ik denk dat voor zulke trekkers meer vraag komt alleen hoor je niet veel van Belarus.
Belarus zal nu echt wel airco hebben
Heeft iemand ervaring met een Belarus?
cagri 28 Mei 2018
Jan schreef:
Fendt is altijd onbetwist de beste trekker als je bv kijkt naar een John deere hiervan is bekend dat de motoren van mindere kwaliteit zijn.

Maar een fendt van 10000 uren of een nieuwe Belarus of Zetor,
trekkers met weinig electronica ?


da
cagri 28 Mei 2018
Jan schreef:
Fendt is altijd onbetwist de beste trekker als je bv kijkt naar een John deere hiervan is bekend dat de motoren van mindere kwaliteit zijn.

Maar een fendt van 10000 uren of een nieuwe Belarus of Zetor,
trekkers met weinig electronica ?


Dan wel geen 927 of 936.
Na 2 à 3000u kosten aan motor of de spullen eromheen verzekerd (turbo, brandstofpomp,...).
Waar ik wel mee eens ben is dat fendt t beste is afgewerkt.

Belarus of zetor? andere merken bieden toch ook een gestripte versie zonder veel poespas aan? De cab is dan niet zo modern binnenin maar is dat voor een boerentrekker (+-500u/j) nodig?
Drent 28 Mei 2018
Tja 500 uur is niet veel, draai 1000 tot 1500 uur per trekker per jaar dan wil je wel een beetje comfort
Einstein 28 Mei 2018
EeN fendt wordt in een afgescheiden deel van de werkplaats gerepareerd en de factuur wordt op de spuit geboekt.
Einstein 28 Mei 2018
Ik geloof ook in sprookjes, maar daar ga ik wel voor naar de Efteling.
Abonnee
truus 29 Mei 2018
ik heb un 1984 een fendt 308 gekocht coor 45000 gulden! heeft nu 14000 uur op de klok en in nette staat nog alles bj gehouden!
als ik m verkoop zou ik nog 8 tot 10.000 euro er voor krijgen dat is 22000 gulden!!!! hoezo veel vereden??? dat krijg je met een johndeere of ford met dat bouwjaar en uren echt niet meer klaar!!!! ben blij met mn fendtjes!!
Onraad 29 Mei 2018
Had je toen voor 45000 gulden een beco gekocht die kun je nu voor 30000 euro verkopen. Dat is pas winst,wel het mooiste met een valtra ervoor trouwens.
U kunt niet meer reageren.

Wat zijn de actuele noteringen?

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Opinie Niels van der Boom

Koester je loonwerker nu het nog kan

Opinie Niels van der Boom

Wie lijdt er nu meer: mens of machine?

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden