Column Niels van der Boom

Hoe 'wearables' je een beter vakman maken

22 Januari 2014 - 1 reactie

Een stukje techniek dat de komende vijf jaar een enorme opmars gaat maken zijn de wearables. Dit is een klein draagbaar apparaatje, zoals een horloge of bril. Ogenschijnlijk zijn ze niets meer dan een gadget voor de heb maar er zit meer achter deze techniek. Hij heeft zelfs de potentie ons leven drastisch te veranderen.

In een samenvatting over de CES beurs in Las Vegas, waar het laatste nieuws op het gebied van consumentenelektronica wordt gepresenteerd, waren wearables een van de grote trends. Steeds meer fabrikanten kondigen een digitaal horloge aan dat als verlengstuk van de smartphone wordt gebruikt. Leuk denkt u vast, maar waar heb ik die onzin voor nodig? Dat dacht u waarschijnlijk ook van de smartphone en kijk eens waar we nu staan. Hij is bijna niet meer weg te denken als ondernemer. Net als bijvoorbeeld de pc.

Er vindt een wildgroei van zogenaamde smartwatches plaats die allemaal in meer of mindere maten simpele taken van je telefoon overnemen. Bellen, een berichtje sturen of een afspraak maken bijvoorbeeld. Met een korte blik op je pols ben je direct op de hoogte, zonder dat je de telefoon erbij moet pakken. Dit lijkt een kleine moeite maar in een gesprek komt het bestuderen van je telefoon niet erg geïnteresseerd over, om maar wat te noemen. Een ander punt waar makers van deze horloges op aansturen is het monitoren van je gezondheid.

De smartwatch is leuk maar geen noodzaak. Bedenk echter wel dat deze techniek nog in de kinderschoenen staat en zijn weg aan het zoeken is. Nu kijken we op een klein schermpje, soms zelfs zwart-wit, maar daar komt ongetwijfeld verandering in.

Een techniek waar u als ondernemer echt wat aan heeft is Google Glass. Een zogenaamde bril met ingebouwde computer. Het kijken op een telefoon of horloge wordt zo helemaal overbodig. (Ze blijven wel benodigd voor de data overdracht). Alle informatie wordt door Glass in je ooghoek geprojecteerd. Google’s slimme brilletje is de meest bekende en wordt later dit jaar gelanceerd. Er zijn echter alternatieven die reeds beschikbaar zijn en soms nog goedkoper ook. De experts zijn het er over eens dat dit slechts het startpunt is van de revolutie. Hopelijk zien we de Google Glass en zijn concurrenten over zes jaar net als de eerste laptop, autotelefoon of smartphone.

Wat maakt Google Glass en dergelijke brillen nu zo interessant? Dat is simpel, het kan een verrijking zijn in alles wat je doet. Denk aan simpele taken zoals het oplossen van een computerprobleem, vertalen van een tekst of het zoeken van de weg. Daar zijn reeds mogelijkheden voor maar een slim brilletje maakt deze techniek geïntegreerd en laagdrempelig. Je hoeft namelijk niet meer naar je TomTom te zoeken in het dashboardkastje, of naar een vertaalsite te surfen. De benodigde informatie staat gewoon in je ooghoek. Handig toch?

Maar dit is slechts het begin. Het opnemen van telefoontjes, berichtjes sturen en filmpjes maken is leuk maar niet noodzakelijk. Anders wordt het wanneer de techniek naar een hoger niveau wordt getild. Nu is het nodig een dure en grote sensor op de trekker of veldspuit te monteren die het gewas scant. Wanneer de technologie zover is dat dit geïmplementeerd kan worden in een app, die draait op je bril, dan ben je als agrariër in feite een wandelende sensor. Je loopt door het veld en ziet direct alle details die het blote oog niet waarneemt.

Hetzelfde geldt voor de veehouderij. Als melkveehouder of varkenshouder loop je door de stal. De bril scant een dier en geeft real time aan of hij ziek is of behoefte heeft aan water en voedsel. Waarschijnlijk komt deze techniek ook in 2020 nog maar summier beschikbaar. De start is echter gemaakt. Ik zie grote mogelijkheden voor onze sector.

Dan zijn er natuurlijk ook nog enkele praktische problemen en maatschappelijke vraagstukken. Bij alle elektronica is de veiligheid een belangrijk punt. Google is een ster in het verzamelen van informatie. Het is een van de belangrijkste taken voor deze zoekmachinegigant. Wanneer je met een Google Glass rondwandelt wordt dit plaatje verder afgemaakt. Het bedrijf krijgt zo inzicht in waar je naar kijkt en wat je zoal doet. Dat kan zowel voor- als tegen ons werken. Net als op de zoekmachine, Youtube en Gmail, de email client van Google, komt er reclame voorbij. Het lijkt dus een kleine stap deze reclameberichten ook op jouw Glass te projecteren en daar zitten we nu net niet op te wachten. Ondanks deze nadelen blijf ik de technische ontwikkelingen met grote interesse volgen.

Niels van der Boom
Techredacteur bij Boerenbusiness.nl

vuzix-smart-glasses-m100-580-100.jpg

Google is niet de enige die hun pijlen richt op de slimme bril. De Vuzix Smart Glasses M100 kost 1000 dollar (ongeveer 650 euro) en is reeds beschikbaar. Hij heeft een 5 megapixel camera en kan HD videos opnemen. Net als Google Glass gebruikt het Android als besturingssysteem. Er zit een mini-USB poort in en heeft 4 gb geheugen.

Deze video laat de mogelijkheden zien die met Google Glass en dergelijke wearables haalbaar zijn. Een Amerikaanse brandweerman ontwerpt zijn eigen apps zodat hij en zijn collega"s beter kunnen werken.

boerenbusiness.nl

Niels van der Boom

Niels van der Boom is sinds augustus 2013 expert Akkerbouw & Techniek bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappel-, granen- en suikermarkt. Wekelijks presenteert hij de marktflits over de granenmarkt.
Reacties
1 reactie
Co 22 Januari 2014
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/columnisten/niels-van-der-boom/item/10842793/Hoe-‘wearables’-je-een-beter-vakman-maken]Hoe ‘wearables’ je een beter vakman maken[/url]
Wat een taalfouten in dit kleine stukje tekst. Een cursus Nederlands is geen overbodige luxe.
Ik wil best helpen met het verbeteren van de tekst. Consumentenelektronica schrijf je zonder spatie. Zoekmachinegigant schrijf je ook vast. Daarnaast staan er een paar komma's teveel, maar ook soms te weinig. Zinsbouw klopt niet altijd. Succes met verbeteren.
Nico Rodenburg 22 Januari 2014
Niels, ik ben het volledig met je eens dat Google (te)veel informatie verzamelt. Al maken we het daar zelf naar (we vinden al die technologie toch hartstikke makkelijk?!). En als je niets te verbergen hebt, is dat dan zo erg dat ze je volgen? Feit is dat alle reclame op den duur wel hinderlijk wordt.

Verder denk ik dat er voor (nieuwe) bedrijven kansen liggen als hulpmiddelen als de Glass doorzetten. Niet zozeer als fabrikant, maar als 'vertaler' van alle verzamelde gegevens. Dit gaat volgens mij de grootste uitdaging worden, het omzetten van alle data in bruikbare informatie. Neem nu als voorbeeld digitale fotografie. Ik denk dat iedere pc volstaat met duizenden foto's, maar niemand weet meer precies wat 'ie ooit gefotografeerd heeft. Het gemak van veel data verzamelen heeft ook zo z'n nadelen.
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief