Column Niels van der Boom

Wie blaast de trekker een nieuw leven in?

28 Februari 2014 - Niels van der Boom

Hoe ziet de trekker er over 10, 20 of 50 jaar uit? Het houdt de ‘geleerden’, zoals wij journalisten, agrarische ondernemers en techneuten al net zo lang bezig als we met trekkers rondrijden. Vaak blijft het bij ideeën en blijkt de praktijk weerbarstig. Fabrikanten richten hun pijlen nu op robots, maar hoe haalbaar is dat in de praktijk?

Al decennia worden robots gezien als vervanger van mens en machine. Of het nu gaat om R2-D2 in Star Wars of een voertuig dat het land bewerkt, zaait of schoffelt. Ongetwijfeld is dit in de (verre) toekomst het geval, maar tot die tijd is er nog een waslijst aan praktische problemen op te lossen voor we met onbemande voertuigen het land in duiken. Innovaties op het gebied van landbouwtractoren, liggen de komende tien jaar waarschijnlijk nog dicht bij de huidige praktijk. Innovaties als GPS, apps en Isobus zijn pas vrij recent. Ik verwacht dat dergelijke systeem eerst beter worden geïntegreerd in de bestaande trekkers.

Ondanks dat de meeste innovaties tegenwoordig beperkt blijven tot een nieuwe elektronische aansturing, beeldscherm of antenne, zijn er toch fabrikanten die met de bestaande trekker een nieuwe weg in willen slaan. Eén van die ideeën is de knikbestuurde XN-serie van Valtra. Helemaal nieuw is het niet want Valtra, en voorheen Valmet, bouwde de kleine kniktrekker al jaren. Door een gestuurde vooras aan het concept toe te voegen blaast moederconcern Agco de innovatie nieuw leven in.

Voor het eerst wordt het mogelijk om een relatief lichte trekker in hondengang over het land te laten lopen. Bovendien kan hij extreem kort draaien. Voor de kleine kopakkers in Nederland is dat een uitkomst, maar ook op het erf pluk je hier de vruchten van. Hopelijk kan Valtra het systeem voor een redelijke prijs in de markt zetten en zo een nieuwe trend starten.

Een fabrikant die de zaken rigoureuzer aanpakt is het Amerikaanse ATC, wat staat voor Autonomous Tractor Corporation. Begin 2013 kwam de man achter dit bedrijf, Terry Anderson, met de claim dat hij aan het einde van vorig jaar een werkende robottrekker in de markt kon zetten. Van de geplande 25 stuks zijn er uiteindelijk maar drie daadwerkelijk gebouwd. Anderson bijtte zich stuk op twee zaken. De koppeling tussen trekker en machine, plus het aansturingsysteem. Voor beiden staat een oplossing voor de deur als het aan de uitvinder ligt.

Met behulp van een APS (Aerial Positioning System) moet de positie van zijn onbemande trekker exact zijn te bepalen. Dit systeem maakt geen gebruik van satellieten maar mobiele ontvangers, die ruim 20.000 hectare kunnen bedekken. Het leger maakt momenteel van dezelfde techniek gebruik. Om de rupstrekker van 400 pk goed samen te laten werken met een machine is echter meer techniek nodig. ATC heeft daarom besloten de onbemande trekker te laten varen en één geheel te creëren, in een zelfrijdend werktuig. Hoe dat in de praktijk zal uitpakken moet nog maar blijken.

Zelfs al lukt het Anderson om zijn trekker werkelijkheid te laten worden, dan is het nog maar de vraag hoe de markt hier op reageert. De stap tussen de huidige trekkers en zijn ‘doos’ op rupsen is enorm. De techniek erachter is echter doordacht. Wellicht dat APS en zijn diesel-elektrisch aangedreven rupsen eerst binnen de bestaande techniek moeten worden geïmplementeerd. Over twintig jaar is de wereld dan misschien klaar om de eerste robottrekker te ontvangen. Ook in Europa wordt het concept van een trekker zonder bestuurder beproefd.

Zo heeft een universiteit in Spanje inmiddels verschillende trekkertjes omgebouwd tot robots, die het land en een wijngaard kunnen bewerken. Ook in Nederland wordt een aangepaste trekker gebruikt om, zonder bestuurder, aardbeien te bespuiten. Deze maakt echter nog gewoon gebruik van een rtk-gps systeem, wat niet honderd procent betrouwbaar is. Bovendien moet vooraf een route worden samengesteld die de trekker volgt. Wil een dergelijk systeem echt succesvol worden, dan moet de administratieve rompslomp tot een minimum worden beperkt. Voor de komende jaren kunt u dus nog zonder zorgen een nieuwe trekker aanschaffen van de bekende fabrikanten.

Niels van der Boom
Techredacteur bij Boerenbusiness.nl

Niels van der Boom

Niels van der Boom is sinds augustus 2013 expert Akkerbouw & Techniek bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappel-, granen- en suikermarkt. Wekelijks presenteert hij de marktflits over de granenmarkt.

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden