Column Niels van der Boom

Ook uw voermengwagen en ploeg zijn straks online

24 Oktober 2014

Als agrarisch ondernemer zit u zelf uiteraard ‘op het internet’, om een beetje sympathie te kweken voor uw vak onder burgers uit de stad. Verder zit uw vrouw op internet. Uw kinderen. Uw lievelingstante en uw voeradviseur, mechanisatiebedrijf, geldschieter en kritische buurman. Binnen nu en tien jaar zit ook uw ploeg op internet. Uw zaaimachine, uw aardappelrooier en de veldspuit.

Klinkt het onzin wanneer ik vertel dat uw voermengwagen straks online is? Waarschijnlijk wel, maar dat is niet grappig bedoeld. Misschien heeft u weleens gehoord van het Internet of Things (IoT). Vrij vertaald: het internet der dingen. Volgens tech-kenners de grootste ontwikkeling  op het digitale gebied sinds de uitvinding van internet zelf.

Het internet der dingen is niets meer en niet minder dan dat nagenoeg ieder apparaat of systeem, dat deel uit maakt van uw dagelijks leven, is verbonden met het internet. Hierdoor wordt de thermostaat op temperatuur gezet een halfuur voor u thuiskomt, stuurt de auto een notificatie wanneer hij niet meer wordt opgeladen of gaat de koelkast sms’en wanneer hij te koud is. Waarschijnlijk denkt u nu: wat een onzin. Misschien. Maar, denk er eens over na. Er zijn werkelijk veel voordelen op te noemen die zaken gemakkelijker maken of bijvoorbeeld energie besparen. En dan heb ik het niet over uw Whatsappende tosti ijzer.

Ook onze landbouwmachines staan binnen een niet al te lange periode, zeg tussen nu en tien jaar, in verbinding met het internet. Hier kunt u vruchten van plukken voor een efficiëntere bedrijfsvoering. Zo introduceert Trioliet een voermengwagen die op afstand bestuurbaar is met je smartphone. Ook andere machinefabrikanten gaan dergelijke techniek toepassen om machines efficiënter hun werk te laten doen. Dat levert de boer gemak op.

Dat concept staat nu nog in de schoenen, maar groeit in een rap tempo. Met de introductie van Canbus, Isobus en GPS hebben we een grote stap genomen. Deze data hoeven we alleen nog maar door te zenden naar een mobiel apparaat of office PC. Dat is ook nodig, want met de komst van gerobotiseerde trekkers wordt een afstandsbesturing belangrijk . Dat de onbemande trekker zijn status doorgeef,  is van groot belang. Dat het werktuig dit eveneens doet, is net zo belangrijk.

Bekijken we de boel meer down to earth, dan is al veel mogelijk. Welke fabrikant biedt nu niet een ‘telematics’ programma aan vandaag de dag. Alleen de geavanceerdheid wil verschillen. Voor bepaalde werelddelen is het van groot belang om te weten waar het voertuig zich bevindt. Wij hebben er meer aan wat hij op dat punt doet. Twee fabrikanten die hier enorm veel ontwikkeling in steken zijn Claas en John Deere. Beide hebben inmiddels bijna tien jaar ervaring. Hun software is ver doorontwikkeld en uiterst bruikbaar.

Voor zowel Deere als Claas draait het gebruik van de software vooral om hun oogstmachines: de combine en veldhakselaar. Hier valt veel informatie over te verzamelen. Niet alleen wat betreft de motorische status, maar ook zijn output. Hoeveel ton per uur wordt verwerkt, welke plek levert de meeste tonnen en hoeveel drogestof bevat het product? Een belangrijke graadmeter voor verdere precisielandbouwprocessen.

Zelfs met een simpele indicator van bijvoorbeeld de bandenspanning of het brandstofverbruik is veel te verdienen. Zo krijg je in een oogopslag inzicht in wat de machine onder de kap presteert en waar winst is te behalen. Omdat vandaag de dag op het scherpst van de (financiële) snede wordt gewerkt, zijn getallen achter de komma zeer belangrijk geworden.

Roep uw loonwerker op om in deze systemen te investeren. Zo heeft het loonwerkbedrijf inzicht in hun processen en u als klant ook. Beide partijen hebben voordeel wanneer exact kan worden aangetoond hoeveel werk is verricht, waar het heeft plaatsgevonden en waar geld is te verdienen. Helaas betekent dat op dit moment verbondenheid aan bijvoorbeeld Deere of Claas. Ook hier wordt aan gewerkt. Laten we niet opnieuw de fout in gaan, zoals met elektronische werktuigbesturing het geval was.

Terug naar het internet der dingen ofwel: het internet der landbouwdingen. Wanneer uw elektronisch aangestuurd en GPS bestuurde ploeg gegevens door kan zenden, levert dat eveneens voordeel op. Zo kan hij melden waar op het perceel de grond zwaar trok. Of, uw stagiair is op pad met de ploeg en u krijgt een melding: het werktuig wordt te zwaar belast. Dat lijkt onbenullig maar die kant gaan we wel op. Misschien nog niet door een ploeg met het internet te verbinden, maar wel de hoofdzaken als planten en oogsten. Doe er uw voordeel mee. Die cijfers achter de komma, daar wordt het mee verdiend.

Niels van der Boom
Techredacteur bij Boerenbusiness.nl

boerenbusiness.nl

Niels van der Boom

Niels van der Boom is sinds augustus 2013 expert Akkerbouw & Techniek bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappel-, granen- en suikermarkt. Wekelijks presenteert hij de marktflits over de granenmarkt.

Blijf op de hoogte

Mis niets en schrijf je in voor onze gratis dagelijkse nieuwsbrief