Blog: Niels van der Boom

Hoe lang kan Twitter nog blijven bestaan?

29 Juli 2016 - Niels van der Boom

Wie gebruik maakt van de berichtendienst Twitter is daar waarschijnlijk zeer tevreden mee. En wie er geen gebruik van maakt waarschijnlijk ook. Dit is een beetje het probleem van de socialmedia-dienst. Een gebrek aan groei houdt de gemoederen in internetland al langere tijd bezig. Hoe lang kan Twitter nog blijven bestaan?

Twitter vierde in maart haar tienjarig bestaan. Grote kans dat u er pas een jaar of vijf geleden iets van hoorde. Het startte zeer klein onder een kleine groep mensen, die nieuwsberichten plaatsten tijdens een Amerikaans muziekfestival. Vervolgens ging het enorm snel met de online berichtendienst. In het tweede kwartaal van 2016 had Twitter in totaal 313 miljoen actieve gebruikers. Dit klink best veel maar is in socialmedia-land een schijntje. Facebook is met 1,65 miljard actieve gebruikers verreweg de grootste social media website. Instagram heeft er 500 miljoen en LinkedIn 433 miljoen.

Het knelpunt zit hem echter ergens anders. Twitter heeft namelijk in totaal 974 miljoen geregistreerde accounts. Het grootste deel van de gebruikers is dus niet langer actief of is dat nooit geweest. En om die mensen weer aan het tweeten te krijgen, daar is veel voor nodig. Het kan de doodsteek worden van het bedrijf, zo heerst de gedachtte. Daar komt bij dat nog 38 miljoen actieve accounts niet door personen, maar door computers (bots) worden beheerd.

Twitter is voor de agrarische sector het nuttigste kanaal

Ben je een bedrijf dat zich op sociale media richt dan kun je maar één ding: groeien. Het lukt Twitter maar niet om dit voor elkaar te krijgen. Het enorme aantal niet-actieve gebruikers is een groot knelpunt en jongeren – de grote aanjagers van een nieuwe website of app – laten het links liggen. Jack Dorsey, medebedenker van Twitter, is aangesteld om orde op zaken te stellen. Vooralsnog lukt dat nog niet heel erg. Nieuwigheden stuiten eerder op meer tegenstand dan dat ze meer gebruikers opleveren.

De vraag komt naar boven of je niet gewoon tevreden moet zijn met 313 miljoen actieve gebruikers? Geen goede houding in deze wereld want het moet altijd meer, meer, meer zijn. Kijk eens naar alleen de agrarische gebruikers. Dat is een redelijk stabiele club personen die graag gebruik maken van de dienst. De een meer dan de ander. Sommige personen lezen alleen, andere discussiëren actief mee met ieder onderwerp. Een prima situatie maar ook een die gevaren oplevert. Nieuwkomers voelen zich direct buitenstaanders omdat in de loop der jaren een vast kliekje is ontstaan. De agrarische harde kern van Twitter zegmaar. Dat fungeert niet als een uithangbord.

Het ziet er naar uit dat de meeste agrarische gebruikers geen netwerk van socialmedia-websites ambiëren. Twitter, LinkedIn en Facebook kunnen prima naast elkaar bestaan. Maar om dan ook nog op Instagram, Pinterest, Snapchat en Google+ een account bij te houden, dat gaat voor de meesten te ver. Keuzes maken dus.

Geestelijk Twitter-vader Dorsey wil Twitter weer hip maken door zich te richten op het punt waar het goed in is: Het brengen van nieuws. Een goed streven. Dat is immers ook de reden waarom Twitter überhaupt zo populair werd. Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws. Of dat nu in je eigen dorp is of in de wereld. Simpelweg berichtjes typen is er niet meer bij. Live video’s zijn de nieuwste speeltjes waar we in de nabije toekomst meer van gaan zien. De Amerikaanse verkiezingen dienen als grote aanjager. We mogen van geluk spreken dat in de meeste delen van agrarisch Nederland de 4G-dekking inmiddels goed op orde is, mits je geen Vodafone hebt uiteraard.

Hopelijk kan Twitter zich de komende jaren onderscheiden en niet alleen maar meer omzet in gebruikers en reclame inkomsten willen maken. Voor de agrarische sector zie ik het nog steeds als het belangrijkste en meest nuttige communicatiekanaal. Hoeveel gebruikers Facebook en Instagram dan ook mogen hebben. Blijf Twitteren.

Niels van der Boom

Niels van der Boom is sinds augustus 2013 expert Akkerbouw & Techniek bij Boerenbusiness. Hij bericht vooral over de aardappel-, granen- en suikermarkt. Wekelijks presenteert hij de marktflits over de granenmarkt.

Opinie Niels van der Boom

Koester je loonwerker nu het nog kan

Opinie Niels van der Boom

Wie lijdt er nu meer: mens of machine?

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden