Column Pascal Philipsen

Dierenrechtenactivist en veehouder samen sterk

18 September 2013 - Pascal Philipsen - 2 reacties

Het lijkt erop dat veel ‘maatschappelijk kritische organisaties’ als Wakker Dier, Varkens in Nood, WSPA en Milieudefensie maar één agenda hebben: de Nederlandse veehouderij de kop in drukken. Of hebben ze toch voldoende realiteitszin en streven ze naar een duurzame, gewaardeerde tak van sport waarin dierenwelzijn hoog in het vaandel staat? Een ding staat vast: de geraffineerde propaganda werkt niet meer en de veehouders hebben er schoon genoeg van. Zo doorgaan leidt alleen maar tot verliezers. Waarom niet samen optrekken om gezamenlijke doelstellingen te realiseren?

Akkerbouwers en natuurbeheerorganisaties als Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer groeien naar elkaar toe waar het gaat om toekomstige natuurbescherming. De polarisatie op dit terrein maakt nu langzaam plaats voor de bereidheid om samen te werken. Dit biedt nieuw perspectief. Dus niet tegen, maar met elkaar. Dit is de welkome realiteit van nu om in gezamenlijkheid grotere slagen te maken op het gebied van natuurbeheer. Een realiteit dat eerst voor onmogelijk werd gehouden. Dit kan zomaar een blauwdruk zijn voor de veehouderijsector en haar criticasters.

Een publiek strijdtoneel. Of een zeer onaangenaam welles-nietes spelletje. Zo lijkt nu het krachtenveld tussen veehouder, retail en dierenrechtenorganisatie. Maar wanneer je dit ‘gevecht’ onder de loep neemt, wordt duidelijk dat de belangen van dierenrechtenorganisaties en die van veehouders niet ver uit elkaar liggen. Samen optrekken is zo raar nog niet.

Zeker als je bedenkt dat de grootste groep consumenten blijven beslissen met hun portemonnee, boeren geen financiële ruimte hebben om grote veranderingen aan te brengen en de Naming en Shaming campagnes op hun retour zijn. Bovendien blijven supermarkten hun positie als machthebber inzetten voor eigen gewin. Kortom, als er geen radicale wijzigingen worden aangebracht, betekent het een zinloos gevecht zonder einde.

Diep in hun hart weten boeren dat ze te ver door zijn geschoten in het industriematige. De enquête van politieke partij SP onder 841 agrarische ondernemers heeft recentelijk aangetoond dat 80 procent van de boeren tegen schaalvergroting en productievermeerdering is. Maar ja, efficiënte en grootschalige voedselproductie is een noodzakelijk kwaad om de verwende en luie consument te voorzien van betaalbaar kwaliteitsvoedsel in overvloed.

De agrarische sector begeeft zich in een patstelling:  de markt vraagt om kostprijsreductie en de maatschappij eist dierenwelzijn, lage uitstoot en biodiversiteit. Maar de tijd dat de boer zonder kritiek vanuit de maatschappij veel en goedkoop voedsel kan produceren is voorbij. Juist diervriendelijke fanatiekelingen wijzen de agrarische sector op haar verantwoordelijkheid om diervriendelijk te werken. Alleen de manier waarop dit gebeurt is allerminst constructief en respectvol.

Op het ogenblik worden varkenshouders, pluimveehouders, konijnenhouders en koeienboeren afgeschilderd als dierenbeulen. Terwijl dit allerminst de waarheid benadert. En het is zo jammer dat een kleine minderheid koste wat kost zijn zin wil doordrijven, omdat de meerderheid niet geïnteresseerd is. De lobby van ngo’s berust op slechte beeldvorming en bewustwording ten koste van verschillende partijen in de keten. Verbeterstappen in de veehouderij zijn publiekelijk kenbaar gemaakt en er is volop aandacht voor de veehouderijsector gekomen dankzij de noeste arbeid van gedreven en gemotiveerde mensen van Varkens in Nood, Wakker Dier, WSPA en Ongehoord. Maar het is tijd voor the next level. Voor grote slagen naar de toekomst toe. En dit is alleen mogelijk samen met ketenpartijen, te beginnen bij de veehouder.

Er moet worden vastgesteld dat campagnes van Wakker Dier tegen de ‘plofkip’ geen enkel negatief effect heeft op de consumptie van kippenvlees. Er wordt juist meer kip gekocht volgens de supermarktkoepel CBL. De burger en de supermarkt zijn de creatieve publiciteitsstunts van ngo’s helemaal zat. Het ideaal dat elk landbouwhuisdier een natuurgetrouw leven kan genieten is onmogelijk. Of het ideaal dat iedereen vegetarisch moet worden is absoluut verre van realistisch. Maar samen met veehouders zouden ngo’s het productieleven van landbouwhuisdieren kunnen veraangenamen. Dit is een nobel streven en voor sommigen gaat deze samenwerking ook weer van geen realiteitszin getuigen. Maar moddergooien naar veehouders om de publieke opinie te veranderen is inmiddels een bewezen niet-werkende systematiek gebleken. 

Er zijn vele projecten en initiatieven vanuit de veehouderijsector zelf om te verduurzamen en om dieren een aangenamer productieleven te geven. Maar geen woord hierover door de ngo’s. WSPA concludeert eenzijdig dat er EU-wetgeving moet komen voor verplichte weidegang. Niets over de Nederlandse aanpak Duurzame Zuivelketen en het vorig jaar afgesloten Convenant weidegang. Wakker Dier blijft alsmaar het verhaal over het vermeende miserabele leven van de Nederlandse kip in de publiciteit gooien. Niets over het project de Kip van Morgen.

Ook de varkenshouderij is bezig met veel innovatieve zaken zoals een verbeterd economisch duurzaam huisvestingsconcept. Al deze  sectorinitiatieven moeten juist worden gestimuleerd met waardering en geldelijke steun. Als al het donatiegeld van de filantropische achterban van ngo’s bestemd voor tv en radiospots zou worden besteed aan concrete verbeterstappen op het boerenerf, zou diezelfde ngo overbodig zijn. Waarschijnlijk is dat de spreekwoordelijke schoen die wringt voor deze idealistische groeperingen.

Eerst moet duidelijk worden: willen de dierenrechtenactivisten het einde van de Nederlandse veehouderij of een gewaardeerde en diervriendelijke tak van sport dat voorop blijft lopen op het wereldtoneel? Ik geef u op een briefje: niet alle Nederlandse konijnen-, pluimvee-, rundvee- en varkenshouders staan direct te springen om met de Wakkere Dieren van deze wereld samen op te trekken. Maar laten we langzaam naar elkaar toe groeien in het belang van een hoger doel. Ons doel, hun doel, het nieuwe gezamenlijke doel.

Lees hier de volledige column

Pascal Philipsen
Boer & Co

Pascal Philipsen

Pascal Philipsen is regiomanager Zuid-Nederland en bemesting specialist bij Timac Agro Nederland.
Reacties
2 reacties
schoenmakers1 18 September 2013
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/columnisten/pascal-philipsen/item/10834561/Dierenrechtenactivist-en-veehouder-samen-sterk]Dierenrechtenactivist en veehouder samen sterk[/url]
zolang de dierrechtenactivisten niet gaan strijden om het nertsenverbod op te heffen hebben de veehouders er niets goeds van te verwachten, immers is nergens van de nertsen zo gewaarborgd als in nederland en toch zijn ze in hun nopjes dat het verbod er gekomen is, dit is een voorbode voor de gehele veehouderij, haal het paard van troje niet binnen
A.,H.van Engelen 18 September 2013
Beste Pascal Philipsen, ik heb met grote instemming Uw column gelezen. Je moet wel van goede huize komen als je -als aangeduide dierrechtenactivisten-je niet aangesproken voelt.Dit is een heel duidelijk appel om jullie tactiek meteen drastisch te gaan veranderen.De mensen worden doodziek van jullie promotiemiddelen en zijn ook altijd bezijden de waarheid. Wakker Dier(in het verledentot een link naar Folkert te herleiden en je weet waartoe dat geleid heeft)en andere genoemde NGO,s zijn niet op de eerste leugen betrapt.Baat het niet dan schaadt het wel. Zie ook de dierenpartij,greenpeace etc. zijn ook volledig de weg kwijt.Zoek contact met de schrijver van deze column. A.H. van Engelen
Ron Mikkenie 19 September 2013
Het klinkt interessant, maar het bestaat hoogstwaarschijnlijk alleen maar op (digitaal) papier. Dierenrechtenactivisten gaan, zeker tot op heden, alleen maar voor hun eigen "geloof" dat ze aan iedereen willen opleggen. Communicatie, in de ware zin van het woord, is in deze kringen een vreemd begrip. Tenzij je bedoelt dat ze elkaar aansporen om actie te voeren. Een andere brancheorganisatie krijgt toch echt geregeld alleen en uitsluitend bedreigingen en mededelingen in de trant van "wij communiceren niet met u" als we een normale vraag stellen over de zoveelste campagne van dierenrechtenactivisten.
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden