Column Pascal Philipsen

Big Data geeft boer zelf de regie in de keten

10 Maart 2014 - Pascal Philipsen - 1 reactie

Quota’s vallen weg, landbouwsubsidies worden teruggeschroefd en vrije marktwerking in de primaire land- en tuinbouw krijgt zo langzamerhand vrij spel. Een grote kans voor agrarische ondernemers, maar ook een enorme bedreiging voor wie de afzetkant nog niet in de vingers heeft.

Nederlandse boeren en tuinders hebben hun positie weten te behouden door slim om te gaan met de kostprijs en door verhoging van de productie-efficiëntie. Zeker onder het duurzame juk van ‘meer met minder’ is er hard gewerkt om te komen tot een doeltreffend duurzaam productiebedrijf op het platteland. Het accent ligt op goede technische resultaten en kostprijsreductie. Ondertussen is risicomanagement/beheersing eraan toegevoegd.

Maar het is allemaal niet meer voldoende. Er wordt nog meer van de agrarische ondernemer gevraagd : kennis van de consument. Voor een tiptop productiebedrijf, wat het boerenbedrijf nu is, is dit geen sinecure. Maar zonder deze cruciale marktinformatie blijft de voedselproducent uitgeleverd aan de grootmachten in de voedselproductieketen.

Consumenteninformatie is goud waard voor elke boer en teler en kan via data science, ofwel Big Data, worden ‘gevangen’. Het zorgt voor een transitie van productiegestuurde- naar vraaggestuurde ketens. ‘Massa blijft nog steeds kassa’. Maar massaproductie is not en massa-data is hot. Big data als zelfstandig vakgebied binnen onze sector gaat een vergelijkbare opmars maken als informatica in de jaren tachtig. Bedrijven die zich niet aanpassen aan deze ontwikkelingen, redden het op lange termijn niet. Zo ook het agrarisch bedrijf.

Consument- en burgerwensen zijn het nieuwe fundament onder de agrarische bedrijfsvoering. Via big data verwerking en interpretatie komt de burger bijna letterlijk op het boerenerf, aan de keukentafel zijn verhaal doen. Met big data worden miljoenen consumenten transacties in databases opgeslagen. Uit deze grote berg van gegevens kunnen verbanden en behoeften worden gedestilleerd.

Ook kunnen op basis van aankoopgedrag klanten worden ingedeeld op basis van diverse kenmerken. Door geavanceerde statische analyses uit te voeren aan de hand van aankoopgedrag kunnen veel zaken nauwkeurig in kaart worden gebracht. Misschien een beangstigde gedachte, maar zo kan er maatwerk worden geleverd en worden gesleuteld aan de opbrengstkant.

Met big data is de primaire agrarische sector zelf aan het roer en/of samen met andere marktpartijen. Laat zich niets meer wijsmaken door retail of ngo’s. De sector is zelf aan het roer en zelf aan zet. Maar deze strategische zet moet wel worden worden gedaan. Big data biedt inspiratie om te vernieuwen en te innoveren. Een nieuwe poot voor DCA?

‘Zelfpromotie’ leek even het toverwoord voor de agrarische sector, maar PR kost alleen maar tijd, geld en energie. Uitstekend voor maatschappelijke draagvlak vanuit de burgerij, maar het leidt nooit tot financiële draagvlak vanuit de consument. Niet alleen de maatschappelijk kritische ngo’s hebben weinig tot geen waardering voor de boer, ook de ‘gemiddelde consument’ bestraft onbewust de sector via de lage prijspolitiek van de supermarkt.

En keurmerken maken ook weinig indruk. Smaak, gemak en prijs zijn de voornaamste aspecten waar de consument belang aan hecht. Tenminste, zo toont het onderzoek onder de Nederlandse consument. Consumentenonderzoek gebaseerd op basis van laag aantal respondenten en subjectieve vraagstellingen. Big data daarentegen toont het consumentengedrag in vol ornaat en vooral objectief gestoeld op honderdduizenden, zo niet miljoenen mensen.

De agrarische sector in volle breedte moet zich maatschappelijk relevant maken als professionele voedselproducent. Boeren relevant maken in het wereldvoedselvraagstuk. Als economische en sociale motor van Nederland. Met het wegvallen van de productschappen, de politieke focus op natuur en het wantrouwen van de bank, lijkt het een onmogelijke zaak. Maar niets is onmogelijk voor Neerlands beste crisismanager: de boer.

Prachtige volwaardige trotse sector denk groot! Think Big. Big data!

Pascal Philipsen
Boer & Co

Pascal Philipsen

Pascal Philipsen is regiomanager Zuid-Nederland en bemesting specialist bij Timac Agro Nederland.
Reacties
1 reactie
Huib Rijk 13 Maart 2014
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/columnisten/pascal-philipsen/item/10845911/Big-Data-geeft-boer-zelf-de-regie-in-de-keten]Big Data geeft boer zelf de regie in de keten[/url]
Beste Pascal, Big Data, kan best zinvol zijn. Maar de gevolgtrekking "Boeren moeten zich relevant maken in het wereldvoedselvraagstuk" want dan "kan de boer zelf aan het roer staan" klinkt plausibel, maar is hoogst eigenaardig. Hoezo boeren zijn niet relevant in de voedselvoorziening? Stel dat consumenten de landbouw niks vinden, stoppen ze dan met eten?
"Niet alleen de maatschappelijk kritische ngo’s hebben weinig tot geen waardering voor de boer, ook de ‘gemiddelde consument’ bestraft onbewust de sector via de lage prijspolitiek van de supermarkt." is het niet zo dat NGO's oproepen doen om duurder voedsel te kopen terwijl de landbouw zich steevast verdedigt door te zeggen " met het goedkoopste voedsel is niks mis?"
Herman Bodewes 14 Maart 2014
Terecht punt dat je hier maakt Pascal! De agrarische sector kan wat mij betreft ook nog veel meer doen met big data. Die inspanning kunnen we echter niet alleen bij de boeren en tuinders zelf neerleggen vrees ik, al is het alleen maar omdat zij daarvoor niet de juiste middelen en technologie tot hun beschikking hebben. Het benutten van big data zou een gezamenlijke inspanning van alle partijen in de agriketen kunnen zijn, waarbij wordt uitgegaan van een wisselwerking. Veel kansen liggen er in het intensiever uitwisselen van informatie tussen boeren en hun leveranciers. Door het delen van data en informatie komt veel kennis beschikbaar. Niet alleen van leveranciers richting boeren (bijvoorbeeld over de genoemde marktontwikkelingen, consumentenbehoeftes etc), maar ook van boeren richting leveranciers (bedrijfsinformatie, investeringsbehoeften etc.) Van het uitwisselen van (big) data, kennis en ervaring in de hele keten, profiteert uiteindelijk de hele sector!
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden