Column Pascal Philipsen

Hoe boeren scoren met supermarktmini's

6 Oktober 2014 - Pascal Philipsen

De spaardrift bij jonge kinderen is weer losgebarsten, nu agrarische ondernemers succesvolle supermarktmini’s hebben uitgebracht. Een mini-kassa met kartonnen papier- en muntgeld, mini-koelschap met roze krimpfolie-bedekte inhoud (dat het anonieme kiloknalvlees van vroeger blijkt te zijn) tot aan een heuse mini-supermarkt filiaalleider die lacht als een nep-supermarkt filiaalleider met kiespijn. Alle kartonnen figuren en objecten kunnen de kids op eenvoudige wijze vastzetten in een kartonnen, bedrukte ondergrond dat de supermarktvloer is.

Wat blijkt: wederom een gouden vondst van Nederlandse boeren en tuinders om op tactvolle wijze aan haar klanten te benadrukken welke distributiegrootmachten vroeger de dienst uitmaakten. Al eerder kwamen de boeren met haar mini-dinosaurussen met de slogan: Groot is dood!

Het is weer een schot in de roos door deze geraffineerde marketingtruc voor kinderen uit te halen. Maar niet alleen kinderen zwichten voor deze nieuwe boerderij-rage, ook volwassenen gaan er vol voor om de volledige set van supermarktmini’s in bezit te krijgen. Volgens boerderijdeskundige Marieke de Klught appelleert de boerderij aan de nostalgische gedachte en het geromantiseerde beeld van de supermarkt uit vervlogen tijden.
 

Supermarkt had al jaren geleden het nakijken. De sterkte en de slimste overleven

Van toen we nog massaal alle benodigdheden, van food tot non-food, in een metalen winkelkarretje met zwenkwieltjes legden om vervolgens achter een ander winkelkarretje aan te sluiten om vervolgens te betalen bij een chagrijnige kassamedewerker. ‘Nog een fijne dag’, zo joeg de laatste menselijke schakel in het vermeende voedselparadijs op een monotone en onvriendelijke toon de klant de deur uit, na een onverzettelijk en sterk staaltje van razendsnel oppakken, piepen en neerzetten van de bijeen verzamelde artikelen.

Dat waren nog eens tijden. Niemand lachte of wekte de schijn blij of gelukkig te worden van dat ruime assortiment aan goedkope levenswaar in het-alles-bij-elkaar-dat-voor-het-grijpen-lag. Vooral zeurende kinderen en vrouwen maakten de dienst uit. Zij bepaalden toen wat er werd ingekocht aan goedkope maagvulling. Maar iedereen was destijds een ‘consumptie-object’ van supermarktmarketeers die hele studies maakten van ons inkoopgedrag in deze met kunstlicht beschenen voedselhallen.

Er stond toen veel op het spel voor de supermarkten. Ik weet het nog goed, elders in de wereld woedden vele gewelddadige conflicten en oorlogen. In Nederland hadden we onze eigen oorlog; die tussen de supermarkten. Maar ook rake boodschappen kwamen hard aan bij de supermarkten, uit de hoek van kritische maatschappelijke lieden die zich verenigd hadden in zogenaamde ngo’s. Het duurde uiteindelijk decennia voordat dierenwelzijn, natuurvriendelijke grondstoffen en goede omstandigheden voor (land)arbeiders belangrijker waren dan bijvoorbeeld de zeven schijnzekerheden van supermarktketen Jumbo in haar gloriejaren.

Kwaliteit overwint. Met vergaarde consumentenkennis, vernieuwende landbouwtechnologieën en vooral eerlijke en efficiënte voedselproductie is de Nederlandse boer en tuinder in staat gebleken om vele mensen te voorzien van eerlijk en heerlijk eten. De supermarkt had jaren geleden het nakijken. Jammer, maar de sterkste en slimste overleeft. En hoe slim zijn ze alweer met de supermarktmini’s! Ik ben benieuwd naar de volgende mini’s van onze boerderij.

Pascal Philipsen

E-mail: Boer&Co 

Twitter: @boer_co

Pascal Philipsen

Pascal Philipsen is regiomanager Zuid-Nederland en bemesting specialist bij Timac Agro Nederland.

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden