Blog: Pierre Berntsen

Ga als ondernemer het gesprek aan met je bank

21 December 2016 - Pierre Berntsen - 3 reacties

De aanloop van de verkiezing van de Agrarisch Ondernemer van het Jaar 2017 is begonnen. Een mooi initiatief, maar zeker geen doel op zich. Het wil ondernemers inspireren en ondernemerschap in de sector stimuleren. Als bank zien we dagelijks de enorme verschillen in ondernemerschap. Hoe sommige ondernemers in lastige marktomstandigheden hun bedrijf door ontwikkelen, terwijl anderen stilvallen.

Het is intrigerend om te zien. Maar hoe komt dat toch? Een vraag die ons al jaren bezighoudt. We moeten wel want we ontvangen elke dag vele kredietaanvragen van ambitieuze ondernemers. Het is onze taak om deze plannen op waarde te schatten. En te beoordelen of de juiste vaardigheden aanwezig zijn om de plannen uit te voeren is één, maar het echte verschil maak je in de praktijk.

Het echte verschil maak je in de praktijk

De afgelopen periode zijn diverse sectorplannen de revue gepasseerd: Het plan Herstructurering Glastuinbouw, het actieplan Vitalisering Varkenshouderij het plan van de commissie-Veerman.  Aan plannen geen gebrek. De vraag is of ze genoeg zijn om het inkomen van boeren en tuinders écht te verbeteren. Ik ben van mening dat naast deze plannen vooral versterking van het ondernemerschap bijdraagt aan inkomensverbetering van de Nederlandse boer en tuinder. Het verschil tussen vakmanschap en ondernemerschap is dat je je bewust bent van de positie van je bedrijf in het grotere geheel en beslissingen neemt die deze positie versterken.

Omdat de wereld om ons heen zo snel verandert vraagt dit om continue ontwikkeling van ondernemerschap. Het valt mij op dat genomineerden voor de verkiezing Agrarisch Ondernemer van het Jaar nagenoeg allemaal actief zijn in de afzetketen van hun producten. Ze kijken door de keten heen en begrijpen hoe ze waarde kunnen toevoegen. Soms hoor ik ondernemers mopperen op de eisen die afnemers stellen aan hun product of productiewijze. Begrijpelijk. Maar je kunt je ook de vraag stellen of je wel in de juiste afzetketen zit als deze je niet uitdaagt.

Spreek als ondernemer ook je bank aan

Naarmate investeringsplannen ambitieuzer zijn moeten ook de vaardigheden van de ondernemer verbeteren. Immers: Meer vreemd vermogen vraagt om betere financiële prestaties. Als bank kijken we daarbij naar de visie de van de ondernemer, het vakmanschap, zijn financieel inzicht, zelfkennis en aanpassingsvermogen. Dit zijn onderwerpen waar elke zelfkritische ondernemer ook over na denkt. Wat zijn mijn ambities en mijn doelen? Heb ik de juiste vaardigheden om deze doelen met mijn bedrijf te realiseren? Ben ik in staat om mijn minder sterke kanten te ontwikkelen of anders te organiseren? Hoe reageer ik als de markt of de wereld om me heen verandert? Moet ik het over een heel andere boeg gooien?

Bovenstaande vraagt ook wat van ons als bank en medewerkers. Zijn we daadwerkelijk de bank van morgen en hebben we de juiste vaardigheden? Ook wij moeten ons blijven ontwikkelen. Je mag ons daar als ondernemer op aanspreken. Ga het gesprek met ons aan over hoe we je als ondernemer kunnen versterken. Dit stelt ons in de gelegenheid om morgen een betere bank te zijn dan vandaag.

Pierre Berntsen

Pierre Berntsen is directeur Agrarische Bedrijven bij ABN Amro. Door zijn werkzaamheden heeft hij veel ervaring met het vertalen van sectorontwikkelingen naar bedrijfsontwikkeling in de agrarische sector en agribusiness.
Reacties
3 reacties
Obar 21 December 2016
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/ondernemen/columns/column/10872752/Ga-als-ondernemer-het-gesprek-aan-met-je-bank]Ga als ondernemer het gesprek aan met je bank[/url]
wij van wc-eend....
john 21 December 2016
continue aanpassen is continue investeren en betekent ook andere financieringsvormen. Is het nog van deze tijd dat de volledige reserveringscapaciteit op gaat aan aflossing? of gaan we naar een verhouding van 80 - 20 of 70 - 30. waarbij er jaarlijks dus 20 tot 30 geinvesteerd wordt in het bedrijf en 70 of 80 afgelost wordt op de hypotheek. Door te blijven investeren houd je bedrijven up to date en gezond wat een belangrijke voorwaarde is voor de toekomst.
Arnold 21 December 2016
De spreker slaat de spijker op zijn kop in de een na laatste zin.
Daar heeft het de afgelopen tijd aan gemankeerd.
Niet de ondernemer met zijn visie stonden voorop maar de problemen van de bank waren leidend. Vanuit die probleemstelling waren de banken zo in paniek dat ze daardoor totaal verblind waren voor de ondernemers werkelijkheid. Eigen bank eerst. De bank hoort er voor de klanten te zijn, de afgelopen tijd, en nu nog, zijn de klanten er voor de bank. Gaat er een metamorfose ontstaan? Hier is een ondernemer die de bank een poepie kan laten ruiken.
Ton Slagter 25 December 2016
Het is een mooie column, en ik kan mij goed vinden in dit stuk. Ondernemers mopperen nog weleens op hun bank, maar beoordelen of iets wel of niet kan, financieel, hoort ook bij ondernemerschap. Je moet niet altijd je bank ergens de schuld van geven als het even financieel niet goed gaat met je bedrijf. Bij de verkiezing agrarisch ondernemer van het jaar komen de jury leden bijna altijd bedrijven tegen die meer aandacht besteden aan de afzet van hun product, deze bedrijven lopen dan ook voorop in de sector. Het is jammer dat deze bedrijven daar niet meer waardering voor krijgen. Bij de meeste sector plannen voor de toekomst komen deze bedrijven niet voor.
Ton Slagter bloemkoolteler uit Lutjebroek.
U kunt niet meer reageren.

Wat zijn de actuele noteringen?

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden