Column Ramon Klaassens

Hoe ondernemers uitdagen te veranderen

5 Maart 2012 - Ramon Klaassens

Enige tijd geleden was ik op een congres van de ZLTO en de bekende trendwatcher Adjiedj Bakas was daar een van de sprekers.  Iedereen was het er over eens: ‘een inspirerend verhaal dat je anders naar je eigen bedrijf laat kijken. Goed om eens de visie te horen van iemand buiten de sector’. Dit was de reactie direct na de lezing.

Aan het einde van het congres waren de reacties al matiger. ‘Het was een leuk verhaal dat je aan het denken zet’. Als de reacties binnen twee uur al zo gematigd zijn, wat is dan de reactie de dag erna nog? Intussen gaan zij op het eigen bedrijf over tot de orde van de dag. Bakas heeft ze geamuseerd, maar niet geactiveerd.

Het dilemma van de boodschapper en de ontvanger. Je probeert te inspireren om tot veranderingen aan te zetten, maar uiteindelijk verandert er weinig tot niets. Het is niet alleen een probleem van Bakas. Maar wat kun je hier aan doen? Een congres organiseren met inspirerende sprekers, zodat ondernemers weer een leuk dagje uit hebben? We moeten ondernemers, zoals blijkt, niet alleen inspireren en verwachten dat ze vervolgens zelf aan de slag gaan, maar we moeten ook zelf met die ondernemers aan de slag gaan.

Een vorm van coaching dus. Handvatten bieden waarmee ondernemers aan de slag kunnen. Het samenwerken wordt als inspirerend en prettig en als een steun in de rug ervaren. Die aanpak vraagt een andere benadering van de agrarische ondernemer. Waar vaak kennisontwikkeling en kennisoverdracht centraal stonden, moeten we nu naar de toepassing van beschikbare kennis.

Omzetten van die kennis in praktische maatregelen, gericht op concrete en meetbare resultaten, en het inpassen van die maatregelen in bestaande werkroutines en arbeidsplanning. Het is al langer bekend dat het vooral gaat om de bereidheid van de ondernemers om hun bedrijf en de bedrijfsvoering aan te passen en dat het beïnvloeden van de veranderingsbereidheid de lastigste klus is die coach heeft te klaren.

Als ondernemers eenmaal zijn gemotiveerd, geven ze zelf wel aan waar ze nog extra kennis nodig hebben. Waar nog innovatie nodig is. Dus geen innovatiegerichte sturing waarbij de kennis voor 90 procent op de plank blijft liggen, maar doelgerichte innovaties voor directe toepassing in de praktijk. Op een symposium over de perspectieven van duurzaamheid in de melkveehouderij doen wij een poging tot inspiratie en motivatie.

Ramon Klaassens
Bedrijfskundige Valacon-Dairy

Ramon Klaassens

Ramon Klaassens is eigenaar van Klaassens Advies in Winschoten. Met het verzorgen van gastlessen, presentaties en columns hoopt Ramon boeren te prikkelen om kritisch naar het eigen bedrijf te kijken.

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden