Column Ramon Klaassens

Nog voldoende rek in marge van melkveebedrijf

22 Oktober 2012 - Ramon Klaassens - 6 reacties

De laatste tijd hoor en lees je vaak dat een groot aantal melkveehouders in liquiditeitsproblemen zit. Rekeningen kunnen niet meer op tijd worden betaald en daarom worden besparingen doorgevoerd, vaak ten koste van de veestapel. Als reden hiervoor worden de hoge voerprijs en de in verhouding te lage melkprijs genoemd.

Ja, het voer is wel eens goedkoper geweest, en ja, de melkprijs is wel eens hoger geweest. Maar slecht is de melkprijs in mijn beleving niet. Laten we de cijfers er eens bij pakken. Als we naar de voerkosten kijken tussen januari 2011 en juli 2012 zien we een variatie van ongeveer de 2,5 cent per kg melk. Deze is dus redelijk constant gebleven. De melkprijs daarentegen varieert in diezelfde periode met ongeveer 10 cent per kg melk.

Deze schommeling is dus aanzienlijk groter en al een tijdje gaande. Zijn Nederlandse melkveehouders nog niet gewend om te gaan met een fluctuaties in de markt? Na de dip in 2009 moeten we concluderen dat er in 2012 precies hetzelfde gebeurt. Alle melkveehouders gaan de brandweerman uithangen, door met brandjes blussen  het hoofd boven water te houden.  Er wordt bespaard op alles wat geld kost.

Het blad Melkveebedrijf wijdde hier zelfs een twee pagina’s groot artikel aan. Dat deze manier besparen op de langere termijn geld kan kosten, komt hierin duidelijk naar voren. Toch zeggen veehouders vaak dat ze geen keus hebben. Klopt dat? Heeft u geen keus? Ik ben overtuigd van wel, anders klopt er iets niet binnen uw bedrijfsvoering.

Daarnaast is het zorgelijk als u vindt dat u geen keus heeft, aangezien het nieuwe Gemeenschappelijk Landbouw Beleid ook duidt op minder opbrengsten per bedrijf. U zult dus moeten werken aan een gezonde bedrijfsvoering, waarbij u wel een bepaalde vorm van keuzevrijheid heeft.

In het onlangs verschenen rapport: “Focus op economie en arbeidsefficiency” van WUR  is te lezen dat er 7 cent marge zit tussen de meest succesvolle groeiers (MeSu) en de minst succesvolle groeiers (MiSu). Die 7 cent is voor veel veehouders meer dan genoeg om geen probleem meer te hebben. Nu weet ik dat je niet iedereen kan vergelijken met de meest succesvolle groeiers, maar het geeft wel aan dat er mogelijkheden zijn.

Op elk bedrijf waar wij een economische duurzaamheidsanalyse uitvoeren wordt weer duidelijk dat optimalisatie op meerdere onderdelen de kostprijs nog verder naar beneden kan en de opbrengsten omhoog. Hiermee komen de meeste bedrijven aardig in de buurt van 4 cent. Jos Burgers schreef ooit: ‘Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden’. Blijf dus kijken waar de rek in uw bedrijf zit, want die is er zeker nog niet uit.

Ramon Klaassens
Bedrijfskundige Valacon-Dairy

 

Ramon Klaassens

Ramon Klaassens is eigenaar van Klaassens Advies in Winschoten. Met het verzorgen van gastlessen, presentaties en columns hoopt Ramon boeren te prikkelen om kritisch naar het eigen bedrijf te kijken.
Reacties
6 reacties
marcel bowie 22 Oktober 2012
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/columns/vaste-colunnisten/item/10810979/Nog-voldoende-rek-in-marge-van-melkveebedrijf]Nog voldoende rek in marge van melkveebedrijf[/url]
Wordt er zo door adviseurs over lage marge gedacht?Ze kunnen het heel goed verwoorden ,maar hebben zelf het lef niet om melkveebedrijf op te zetten. Heb jarenlang advies gehad van gerespecteerd kantoor ivm melkveevoeding,boekhouding,groeiplannen. Had ik jaar terug heren niet aan de deur gezet, ik mocht dit jaar deuren sluiten....
Ramon Klaassens 22 Oktober 2012
Marcel,

Het heeft in de column niets met lef te maken hoor. Wij hebben met z'n vieren een adviesbureau, dus zijn ook gewoon ondernemers die moeten zorgen dat alle rekeningen betaald kunnen worden. Wij proberen dit alleen met advies en een melkveehouder met koeien. Ik denk alleen dat een melkveehouder moet zorgen dat hij/zij minder kwetsbaar wordt voor prijsfluctuaties. Vandaar de column.
marcel bowie 22 Oktober 2012
oke,ik heb te scherp gereageerd. Maar in collum veralgemeen je gemakkelijk.Wij hebben op ons bedrijf al het mogelijke bespaard waar mogelijk. Met als gevolg dat je teveel begint te schrappen. Er is soms rek, maar je kan niet blijven rekken.... Wij zijn door adviseurs op verkeerde spoor gezet, met alle gevolgen vandien. Verder vind ik het jammer dat adviseurs zulke dingen schrijven, terwijl zij hun hogere onkosten gewoon doorrekenen. Uurtarief gaat omhoog, bedrijfsbezoeken worden duurder,.. Zelfs bij boekhoudbesprekingen wordt op deze post nooit commentaar gegeven...
Ramon Klaassens 23 Oktober 2012
Besparen is alleen interessant als je geld uitgeeft aan zaken die niet nodig zijn. Wij kijken vooral naar hoe kun je je opbrengsten verhogen. Minder gezondheidsproblemen zorgt voor lagere kosten, maar vooral minder melkderving en dus hogere opbrengsten. Wij berekenen voor veel veehouders berekend hoeveel dit is. Als we dan vervolgens aangeven dat we geen rekening hoeven te sturen als we 10% van de meeropbrengsten krijgen gaan ze alleen nooit akkoord. Dus dan zijn de kosten per uur absoluut geen issue. Verder kunnen en willen wij niet alles zo maar doorrekenen naar de klant. Als we dat deden hielden we er niet veel over. Maar ik ben het met je eens dat er bedrijven zijn die dit wel doen. Als jouw ervaring is dat advies alleen maar geld kost heb je verkeerde adviezen gekregen. Ditklinkt wederom makkelijk, maar een goed advies moet zichzelf terug kunnen verdienen. Blijkbaar heb jij die ervaring niet, helaas. Ik zie het wel als een uitdaging om te kijken of we jouw mening positief kunnen veranderen!
Jorrit Postma 25 Oktober 2012
Enigsinds verbaasd heb ik kennis genomen van bovenstaand artikel van Ramon Klaassen.
Ik deel zijn mening dat er een groot verschil zit tussen de succesvolle ondernemers en minst succesvolle.
Echter, hij moet niet vergeten dat er een aantal meer aspecten meespelen. Buiten het feit dat de voerkosten absurd hoog zijn (gem: 9 cent) stijgen kosten als verzekering en brandstof ook behoorlijk komende tijd. Niet te vergeten de quotum kosten die op dit moment met gemiddeld 14 cent de liter nog een kostprijsverhogende werking met zich mee brengen.
Fluctuaties in de melkprijs komen we niet onderuit, alleen ik (jonge agrarisch ondernemer) zet mijn vraagtekens wel bij de marge in de melkveehouderij de komende tijd. Als ondernemer in de agrarische sector moet je niet genoegen nemen met een zeer laag rendement (dan wel niet negatief..)waar veel uren voor gemaakt moet worden op een (over 't algemeen) kapitaal intensief bedrijf.
Ramon Klaassens 26 Oktober 2012
Ik zeg ook niet dat het alleen aan de voerkosten ligt, maar deze wordt wel vaak als oorzaak genoemd. Er zijn echter nog volop mogelijkheden om de opbrengsten op je bedrijf te verhogen. Door dit te doen maak je jezelf een stuk minder kwetsbaar en zorg je er voor dat je marge in ieder geval niet lager wordt. Op dit moment kun je in mijn beleving nog steeds een goede boterham verdienen in de melkveehouderij, maar dat vraagt wel een consequente en gerichte aanpak van de ondernemer. Een negatief rendement moet je nooit willen, maar daar ben je zelf grotendeels verantwoordelijk voor als ondernemer.
Over de Grens 27 Oktober 2012
Bij ons staat niet de melk maar het water aan de lippen met 25 tot 26 ct/liter en duitse banken die altijd "nee" verkopen, ook al gaat er steeds meer kapot. Dat is het probleem als je op eigen kracht een melkveebedrijf over de grens probeert op te bouwen, omdat dat voor ons in NL niet te doen is zonder bijv. een bedrijf van je ouders, wat de meeste boeren wel hebben. Nee wij zijn echt niet de enige nederlandse boeren in Duitsland die een "probleempje" hebben gekregen door slechte melkprijzen en krachtvoerprijzen die hoger zijn dan in NL (hogere vèrvoerskosten). Ach... rek zat, niet? liquiditeitsproblemen? Van vissekoppen kan je ook soep maken werd ook al door een Nederlandse Minister President (Colijn?) tijdens een andere crisistijd gezegd. Armoe bestaat niet. Toch?
U kunt niet meer reageren.

Wat zijn de actuele noteringen?

Bekijk en vergelijk zelf prijzen en koersen

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden