Het Duitse ministerie gaat flink investeren in drones om hertenlevens te sparen. De drones moeten namelijk jonge hertjes vinden en verjagen zodat ze niet in de maaier of andere landbouwmachines verdwijnen. Volgens de verantwoordelijke organisatie komen jaarlijks 100.000 dieren zo aan hun einde, schrijft The Guardian.
Dit jaar wordt een pilot project gestart. In totaal worden vijf drones uitgerust met digitale en infrarood sensoren om lichaamswarmte op te pikken en een verschil in kleuren te detecteren. De onbemande vliegtuigen hebben inmiddels in het zuiden van Beieren gevolgen, bij wijze van proef. Wanneer een jong hertje wordt gevonden registreert de drone op welke locatie dit is. Gaat de boer later maaien dan weet hij precies waar de diertjes liggen.
Volgens de organisatoren is deze manier van werken betrouwbaar genoeg. Jonge herten hebben namelijk geen reukzin. Hierdoor blijven ze liggen op de plek waar ze ter wereld zijn gekomen. Je kunt er dus waarschijnlijk zeker van zijn dat op de aangegeven locatie ook daadwerkelijk iets is te vinden. Het Duitse ministerie van landbouw ziet veel in het project en investeert daarom 2,5 miljoen euro. Bijkomend voordeel van de boer is dat het gras niet wordt verontreinigd en zijn vee geen versnipperd hert te eten krijgt
De periode waarin het gras wordt gemaaid valt vaak gelijk in het seizoen wanneer de herten hun jongen krijgen. Voorheen werd met behulp van honden of handmatig de percelen gecontroleerd. Ook handheld infraroodsensoren zijn gebruikt om de beestjes op te sporen. De UAV’s zijn het laatste wapen in het arsenaal van de organisatie, die ook mensen zal blijven inzetten.
Vorig jaar kwam machinefabrikant Claas al met een dergelijk idee. Zij willen de drone graag inzetten om voor een maaidorser uit te vliegen. Ligt er een object in het gewas dan wordt dit direct doorgegeven en stopt de machine op tijd. Dat idee lijkt nu werkelijkheid te worden. Of de Duitse fabrieken van John Deere zich ook met de drones gaat bemoeien is niet bekend.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.