5 vragen aan Hans Brokking

Fronthef profijt van stijgende dieselprijs VS

16 Juli 2014 - Redactie Boerenbusiness

Begin juli maakte Zuidberg uit Ens (Fl) bekend een locatie in het Amerikaanse Cedar Falls, Iowa, geopend te hebben. Een mijlpaal. Het is namelijk de eerste buitenlandse locatie voor het bedrijf, dat in 1982 onder leiding van Henk Zuidberg in Ens begon met de productie van fronthefsystemen. 32 jaar later produceert Zuidberg Frontline Systems jaarlijks 19.000 hefsystemen en is hiermee wereldmarktleider.

Zuidberg levert veertig procent van de productie direct aan (trekker)fabrikanten, ofwel OEM’s. De rest wordt afgenomen door mechanisatiebedrijven. Commercieel directeur Hans Brokking is samen met Jeroen Zuidberg, algemeen directeur en eigenaar, verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de onderneming. Hij legt uit waarom de keuze op de Verenigde Staten viel.

Boeren kennen Zuidberg vooral van de fronthefsystemen maar het bedrijf heeft veel meer takken. Waar liggen jullie prioriteiten?
‘De Zuidberg bedrijven leveren vier productgroepen. Dat zijn: Frontline Systems, Transmissions, Tracks en Staalservice. Die laatste bestond al en dat bedrijf stond tot voor kort in Lelystad, waar het al veel voor ons produceerde. Zuidberg heeft het overgenomen en de productie verhuisd naar Ens. Hier wordt ook voor derden geproduceerd. Frontline Systems richt zich op fronthefsystemen, Transmissions op transmissies en aandrijfsystemen voor de landbouw en vele sectoren daarbuiten en Tracks zijn de rupssystemen die we sinds 2011 in ons pakket hebben na overname van Westtrack.’

Begin juli werd in de Verenigde Staten jullie nieuwe locatie geopend. Waarom is juist gekozen voor dat land?
‘Noord-Amerika is een enorme markt voor ons. Aan de ene kant omdat veel OEM’s daar fabrieken hebben staan, maar ook omdat de landbouw er verandert. Zuidberg levert al 12 jaar producten aan Noord-Amerika en Mexico. Vanuit Cedar Falls (Iowa) bedienen we sinds juli de Verenigde Staten en Mexico. Onze bestaande importeur in Canada behoudt zijn positie. In Iowa vindt geen productie plaats, maar wel de service, verkoop, voorraad en R&D. Vooral dat laatste is zeer belangrijk. Noord-Amerikaanse fabrikanten zijn chauvinistisch ingesteld en hechten veel waarde aan wat zij noemen “local presence”. We leveren veel systemen aan bijvoorbeeld John Deere en CNH. Door onze eigen vestiging te openen- toevallig vlakbij de John Deere fabriek in Waterloo- kunnen we de lijnen kort houden. Dat geldt ook voor het contact met Amerikaanse landbouwbedrijven. Naast de frontline systems gaan we ook transmissies en, in een later stadium, tracksystemen in Noord-Amerika aan de man brengen.’

De fronthef lijkt vooral een product dat door Nederlandse bedrijven wordt omarmt. Zijn de Amerikaanse boeren klaar om de Zuidberg-hef te omarmen?
‘Om je een idee te geven van de omvang: In de VS worden jaarlijks zo’n 75.000 trekkers verkocht. Minder dan 2 procent wordt nu geleverd met een fronthef. In Canada worden 11.000 trekkers verkocht waarvan 9 procent met een fronthef. In Nederland wordt ongeveer de helft van alle nieuwe trekkers verkocht met een fronthef. De manier van boeren in de Amerikaanse Midwest was tot een aantal jaren geleden onveranderd. Grote kniktrekkers en brede machines op dubbellucht. De diesel was er zeer goedkoop, net als de arbeid. Hierdoor is de ontwikkeling achtergebleven. De diesel is in korte tijd verdrievoudigd in prijs. Ook merken we dat de laatste vijf jaar ondernemers efficiënter gaan werken en werkgangen willen combineren. Een fronthef is dan nodig. Ook voor de juiste ballastering op kniktrekkers kan de fronthef zijn nut bewijzen. De systemen die er nu leverbaar zijn worden voornamelijk voor schuifbladen en sneeuwploegen gebruikt. In het veld zijn ze onbruikbaar.’

CNH en John Deere zijn wereldwijd grote jongens als het gaat om de productie van trekkers. Waarom kiezen ze ervoor om een firma uit Ens hun fronthefsystemen te laten produceren?
‘Sommige fabrikanten kiezen er inderdaad voor de productie in eigen handen te nemen maar lang niet allemaal. Grote fabrikanten focussen zich volledig op R&D en productie. Wanneer onderdelen goedkoop kunnen worden ingekocht kiezen ze hiervoor. Dankzij ons grote volume lukt dat. We doen er alles aan om consistent topkwaliteit te leveren en het montageproces in de productielijn zo min mogelijk te vertragen. Grote fabrikanten  hechten veel waarde aan kwaliteit en continuïteit. Inmiddels leveren we aan 15 trekkerbouwers. Dat varieert van complete systemen tot alleen de front PTO unit.  Overigens wordt 60 procent van alle systemen aan dealers geleverd die ze zelf op nieuwe of gebruikte tractoren bouwen.’

Kunnen we na Noord-Amerika nog meer stappen van Zuidberg in het buitenland verwachten wat betreft de fronthefsystemen?
‘Europa blijft voor ons erg belangrijk. Nederland en Duitsland zijn de grootste afnemer van fronthefsystemen. Ook in bijvoorbeeld Azië leveren we systemen. China is opkomend omdat daar ook steeds vaker met grote trekkers wordt gewerkt. We zijn daar nu ook in gesprek met trekkerfabrikanten. Daarnaast leveren we ook aan bijvoorbeeld India en Japan. De productie houden we echter in Ens.’

Hans Brokking.jpg

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten
Regenradar
Powered by Agroweer

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden