Brancheorganisatie Cumela luidt de noodklok als het gaat om dieseldiefstallen in het zuiden van ons land. Jaarlijks wordt voor miljoenen euro’s aan brandstof gestolen bij Nederlandse loonwerkers. Vooral het zuiden van ons land wordt zwaar geraakt. Dat blijkt uit een leden enquête, waarvan de resultaten tijdens de TKD (Technische Kontact Dagen) bekend werden gemaakt.
Sinds de afschaffing van rode diesel in 2013 is de dieseldiefstal explosief toegenomen. Momenteel wordt jaarlijks voor miljoenen euro’s aan witte diesel ontvreemd bij loonbedrijven. ‘We praten hier over grote hoeveelheden van duizenden liters per diefstal’, zegt Michiel Pouwels van Cumela tegen Omroep Brabant. ‘Veel bedrijven hebben tanks van vijf- tot tienduizend liter staan. Daar worden niet een paar jerrycans van afgetapt.’
Volgens Pouwels is het niet alleen de financiële schadepost waar loonbedrijven mee te maken hebben. ‘Er is ook nog het emotionele aspect. Het gevoel van veiligheid voor je gezin wordt aangetast omdat de dieven vaak schade aanrichten. Hekken worden opengebroken en losse spullen worden eveneens gestolen.’
Volgens Pouwels wordt veel gestolen diesel verkocht aan Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs. ‘Hun loon ligt laag maar, ze krijgen we contant geld mee van de baas. Wat ze kunnen besparen op brandstof houden ze zelf. Een andere afnemer is de drugsindustrie. Xtc-laboratoria en hennepkwekerijen hebben vaak generatoren voor de stroomvoorziening.’ Al deze ingrediënten vind je terug in de provincie Brabant, waardoor deze er volgens Pouwels in de Cumela enquête met kop en schouders bovenuit steekt. Daarnaast zijn veel Brabantse loonbedrijven lid van de Cumela.
Volgens Herman Arissen, schadebehandelaar bij Cumela, zijn er weinig oplossingen voorhanden. Een mogelijkheid is om de machines in de ochtend aftanken en niet ’s avonds, wanneer ze op locatie staan. Simpele oplossingen zorgen vaak voor grote problemen. Bij een afsluitbare tankdop of korf snijden de dieven de hele hals eraf. De uiteindelijke schade is zo veel groter.
De firma Cotraco uit Made (N-B) levert al jarenlang anti-diefstalsystemen voor de transportsector. De landbouw is momenteel een groeiende markt voor hun. Zoveel zelfs dat het bedrijf hun producten gedeeltelijk toespitst op de landbouw. Zo is er een speciaal anti-diefstalsysteem voor beregeningsinstallaties. Het systeem geeft een akoestisch alarm maar stuurt ook direct een SMS of belt je op. Ook voor een vaste dieseltank levert Cotraco dergelijke systemen.
Eveneens sterk in opkomst zijn de tracking & tracing systemen. Niet alleen de diefstal van diesel neemt toe. Ook trekkers of machines worden steeds vaker gestolen. Reden genoeg voor bedrijven om een systeem te instaleren die het voertuig volgt. In Groot-Brittannië, waar diefstal op het platteland reeds vele malen erger is, leveren grote fabrikanten als John Deere, Massey Ferguson, CNH en JCB hun tractoren en machines al standaard af met zo’n zender. Nieuw in het assortiment van Cotraco is de EYE Tracing. Dit systeem is bedoeld voor kleine apparaten als trilplaten, aanhangers of generators. Volgens Cumela hebben waarschuwingsystemen voor dieseldiefstal in de praktijk. De daders zijn veelal gevlucht voor actie ondernomen kan worden.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/tech/artikel/item/10854768/Dieven-hebben-het-op-Brabantse-diesel-gemunt]Dieven hebben het op Brabantse diesel gemunt[/url]