Twee Friese melkveehouders: Rutger van de Streek uit Broek en Arjan Stokman uit Koudum hebben een geldprijs van 2.500 euro ontvangen voor hun Fertiseed vinding. Het geld is afkomstig van het Innovatiefonds voor Telers, dat innovaties binnen de land- en tuinbouwsector stimuleert. Fertiseed combineert het injecteren van drijfmest met het zaaien van graszaad.
Met hun Fertiseed systeem proberen de veehouders drie problemen tegelijk te tackelen. Door in één werkgang rundveedrijfmest te injecteren op grasland, en direct graszaad mee te zaaien, kunnen ze dat bereiken. Om te beginnen scheelt het hun een extra rit met de trekker en dus brandstof. Uit ervaringen is tevens gebleken dat de opkomst van het zaad veelal beter is omdat de kiemplantjes direct mineralen tot hun beschikking hebben.
Stokman en Van de Streek experimenteerde eerder al met een samenvoeging van beide werkzaamheden door graszaad met drijfmest te mengen. Dit heeft echter het risico van ontmenging en een slechte verdeling tot gevolg. Om dat probleem op te lossen bouwde de boeren een doseerbak achterop de mestinjecteur. Via een venturi-systeem wordt het graszaad nu in de slang gezogen en net voor het injecteren met de mest gemengd. ‘We zien nu dat de graszode een veel hogere dichtheid heeft’, legt Stokman uit. ‘Het zaad komt sneller op en de wortels nemen meer mineralen op.’
De twee uitvinders gaan de 2.500 euro gebruiken om hun techniek door te ontwikkelen. Zo moeten de afstemming van de dosering en de toedieningsmethode nog beter. Naast de vele praktische oplossingen past de techniek ook goed binnen het toepassen van de Kringloopwijzer. Het Innovatiefonds voor telers bestaat uit een groep Nederlandse fabrikanten en toeleveranciers waaronder: Agrifirm, BASF, Bayer en Syngenta.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.